Tyska fabryka rozwija produkcję Ypsilona
Jesienią pojawią się nowe wersje produkowanej w Polsce Lancii Ypsilon. Pojawi się m.in. wersja na gaz. Nowa wersja może sprawić, że nieatrakcyjne dotąd z ekonomicznego punktu widzenia auto zyska popularność u polskiego klienta.
Produkcja Lancii Ypsilon osiągnęła już wielkość ok. 460 egzemplarzy dziennie, wobec zakładanych 500 sztuk na dzień. - Pierwsze miesiące sprzedaży pozwalają na ostrożny optymizm odnośnie odbioru tego auta przez rynek, szczególnie, że mamy okres wakacyjny" - ocenił dyrektor tyskiej fabryki Zdzisław Arlet.
Wytwarzana w Tychach nowa Lancia Ypsilon jest pierwszym autem tej marki, produkowanym poza Włochami. Według dyrektora plan zakładający wyprodukowanie w tym roku ok. 50-60 tys. aut tego modelu jest aktualny. Jesienią pojawią się m.in. Lancie na gaz, z automatyczną skrzynią biegów oraz egzemplarze przystosowane do ruchu lewostronnego. Od przyszłego roku roczna produkcja ma przekroczyć 100 tys. Łączne nakłady związane z rozpoczęciem produkcji w Tychach nowej Lancii Ypsilon wyniosły ok. 1,8 mld zł w Polsce i za granicą. Na wydziale spawalni powstała nowa linia wyposażona w blisko sto robotów, a na wydziale montażu nowa linia zastąpiła dwie dotychczasowe.
Dyrektor potwierdził, że w przyszłym roku tyska fabryka nadal będzie wytwarzać swój najpopularniejszy jak dotąd model - Fiata Pandę. Choć niebawem we Włoszech ruszy seryjna produkcja drugiej generacji Pandy, władze koncernu nie zdecydowały jeszcze, kiedy wygaśnie produkcja dotychczasowej, w Tychach. Auto nadal cieszy się powodzeniem na rynku. W pierwszym półroczu 2011 r. fabryka wyprodukowała ponad 130 tys. Pand, a w ciągu ośmiu lat produkcji - ponad 2 mln egzemplarzy.
Łączna produkcja tyskiej fabryki w całym 2011 r. powinna przekroczyć pół miliona egzemplarzy. W ubiegłym roku było to ok. 533,5 tys. aut. Po pierwszym półroczu tego roku wielkość produkcji zbliżyła się do 269 tys. samochodów, co stanowi 83 proc. produkcji w tym samym czasie zeszłego roku.
Mimo mniejszej produkcji Fiat Auto Poland nieoficjalnie szacuje się, że tegoroczny wynik finansowy FAP może być ok. 3,5-krotnie lepszy od ubiegłorocznego. Tyska fabryka Fiata należy do największych zakładów włoskiego koncernu na świecie. Codziennie z jej linii produkcyjnych zjeżdża ok. 2020 samochodów sygnowanych markami Fiat, Abarth i Lancia oraz Ford.
tb/