Tyska fabryka Fiata wyprodukowała półtoramilionową "pięćsetkę"
Jubileuszowa "pięćsetka" to wersja pop w kolorze białym i z benzynowym silnikiem 1,2 - trafi na rynek francuski. Samochód o numerze o jeden niższym, w bogatszej wersji pop star, pojedzie do Anglii. Natomiast pierwszy egzemplarz powyżej półtoramilionowego to kabriolet, który pojedzie do Niemiec.
Fiat 500 wytwarzany jest w Tychach od od 8 lat i 4 miesięcy. Oprócz Polski od 2011 r. model jest produkowany też w meksykańskim zakładzie Toluca, dzięki czemu jego łączna produkcja globalna wynosi obecnie ok. 1,8 mln egzemplarzy.
Najwięcej aut z Tychów trafiło dotąd do Włoch (ponad 500 tys.), a także do Anglii, Francji, Niemiec, Belgii, Holandii, Japonii, Austrii oraz Szwajcarii.
W tym roku fiat 500 został odnowiony zewnętrznie i wewnętrznie, zyskując m.in. nowe reflektory ze światłami do jazdy dziennej, nowe światła tylne, a także nową deskę rozdzielczą, kierownicę oraz system multimedialny. Według FCA zmiany dotyczą ok. 40 proc. samochodu i 1,8 tys. rozmaitych detali. Unowocześniano go jednak tak, aby nie zatracił swego charakterystycznego wyglądu i designu.
Nowa wersja fiata 500 zjeżdża z taśm w Tychach od czerwca; jeszcze do niedawna równolegle wytwarzano tam wersję poprzednią. "Pięćsetka" to dominujący model w produkcji tyskiej fabryki, po zaprzestaniu z końcem 2012 r. produkcji poprzedniego modelu panda. W ub. roku fabryka w Tychach wyprodukowała blisko 200 tys. egzemplarzy fiata 500 i pokrewnego abartha 500. To niespełna dwie trzecie ubiegłorocznej produkcji zakładu.
Od niedawna w Tychach powstaje też nowa wersja lancii ypsilon, wytwarzanej tam od 2011 r. W pierwszym półroczu 2016 r. zakład ostatecznie zakończy natomiast produkcję modelu ford ka, wytwarzanego tam od 2008 r. na zlecenie koncernu Forda.
Według wrześniowych zapowiedzi dyrekcji tyskiej fabryki w 2015 r. roczna produkcja będzie tam nieznacznie mniejsza niż przed rokiem, głównie z powodu zmniejszonej produkcji forda ka. Plan na 2015 r. zakładał wytworzenie w sumie ok. 303 tys. samochodów, wobec ponad 313,9 tys. w 2014 r. W tej liczbie najwięcej - ok. 198 tys. - ma być modelu fiat 500.
Zatrudniający niespełna 3,4 tys. osób tyski zakład FCA Poland świętował w tym roku 40-lecie istnienia - 18 września 1975 r. z linii produkcyjnej zjechał pierwszy Fiat 126p, czyli popularny maluch. W ciągu 40 lat w Tychach wyprodukowano w sumie blisko 9,2 mln samochodów; najwięcej fiata pandy (ponad 2,1 mln) i popularnego malucha (2,1 mln); łącznie w Tychach i Bielsku-Białej powstało ponad 3,3 mln maluchów. W Tychach wyprodukowano też ponad milion samochodów z każdego z modeli: fiat 500, fiat seicento i fiat cinquecento.
W ub. roku tyska fabryka wyprodukowała 313,9 tys. samochodów, wobec 295,7 tys. aut rok wcześniej. Zakład zanotował wzrost produkcji (o ponad 6 proc.) po raz pierwszy od pięciu lat. W rekordowym 2009 r. roczna produkcja w Tychach przekroczyła 600 tys. aut.
FCA Poland jest częścią światowego koncernu Fiat Chrysler Automobiles, siódmego na świecie producenta samochodów, który w 2014 r. wyprodukował 4,6 mln aut.