Trzy lokalizacje z szansą na fabrykę Volkswagena
Nowa fabryka koncernu Volkswagen może powstać na terenie jednej z dwóch wielkopolskich gmin. Rozmowy z inwestorem z branży motoryzacyjnej prowadzają gminy Września i Stęszew. Rozpatrywana jest też możliwość inwestycji w Stargardzie Szczecińskim.
Według doniesień niemieckiej prasy, koncern Volkswagen chce zbudować w Polsce nową fabrykę samochodów dostawczych. Nie jest wykluczone, że powstanie w bliskiej odległości od Poznania, gdzie już mieści się fabryka samochodów użytkowych. Inwestycja warta jest 0,5 mld euro. Nowa fabryka ma produkować rocznie 70 tys. samochodów i dać zatrudnienie kilku tysiącom osób. Sprawę poszukiwania dla VW miejsca pod inwestycje w Polsce prowadzi firma doradcza Jones Lang LaSalle. - Inwestor bierze pod uwagę trzy lokalizacje: dwie z Wielkopolski: okolice Wrześni i jeszcze jedną w okolicac Poznania, oraz Stargard Szczeciński - powiedział w piątek PAP dyrektor działu wynajmu powierzchni magazynowo-przemysłowych w Europie Środkowo-Wschodniej firmy Jones Lang LaSalle Tomasz Olszewski.
Zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz, pytany w czwartek o szanse powstania fabryki w woj. zachodniopomorskim, nie chciał komentować sprawy. Odesłał dziennikarzy do swego oświadczenia, które wygłosił 8 stycznia br. Mówił wówczas, że nagłośnienie kwestii potencjalnej inwestycji koncernu Volkswagen w regionie nie sprzyja poufności negocjacji. - Decyzja odnośnie lokalizacji inwestycji nie zapadła, lokalizacja fabryki w Stargardzie Szczecińskim jest wciąż bardzo poważnie rozpatrywana przez koncern - zaznaczył. Zapewniał też, że lokalne władze pozostają w stałym kontakcie z przedstawicielami inwestora.
Także samorządowcy z Wielkopolski, którzy negocjują w sprawie inwestycji, nie chcą zdradzać szczegółów, twierdzą, że zostali zobowiązani do dyskrecji. Burmistrz Wrześni Tomasz Kałużny nie chciał informować o ewentualnych negocjacjach z potencjalnym inwestorem.Potwierdził, że trwają rozmowy i ocenił, że mogą one potrwać jeszcze około miesiąca. Nie chciał zdradzić, czym gmina chce do siebie przekonać inwestora. - Jak zawsze przygotowujemy i prezentujemy najlepszą możliwą ofertę - podał. Pytany, na jakie czynniki potencjalny inwestor zwraca szczególną uwagę przy wyborze lokalizacji stwierdził, że ocena dotyczy setek kryteriów. Władze gminy Stęszew poinformowały w styczniu mieszkańców, że w próbę zainteresowania potencjalnego inwestora gminnymi terenami zaangażowany jest zarówno burmistrz, jak i spora grupa pracowników urzędu. - Jest ogromna szansa, że inwestycja powstanie właśnie u nas. Jest też jednak sporo uwarunkowań absolutnie niezależnych od gminy, które mogą nas zdyskwalifikować. Póki co współpracujemy z
inwestorem i zgodnie z jego zaleceniem zobowiązani jesteśmy do zachowania poufności na tym etapie rozmów. Po ich zakończeniu poinformujemy mieszkańców - poinformowano na stronie internetowej gminy.
Obie gminy wspiera też samorząd województwa. - Służymy radą w sprawach lokalizacyjnych, analizujemy potrzeby np. komunikacyjne i infrastrukturalne (konieczne - PAP) do zrealizowania tej inwestycji - powiedział PAP wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.
Wkrótce w Berlinie ma się odbyć kolejna tura spotkań samorządów z inwestorem. Inna firma należąca do koncernu - Volkswagen Group Polska zbuduje nowoczesne centrum logistyczne w Komornikach koło Poznania. Inwestycja zostanie oddana do użytku w pierwszym kwartale 2015 roku. W przyszłości VW Group Polska planuje także rozbudowę nowego centrum logistycznego. Od 1993 roku w stolicy Wielkopolski działa spółka Volkswagen Poznań. Poznańska fabryka jako jedyna na świecie produkuje modele VW Caddy oraz VW Transporter z zabudową otwartą. Przedstawiciele spółki nie odnoszą się do informacji dotyczących lokalizacji nowej fabryki koncernu.