Trójka na pięć gwiazdek - Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca i VW Tiguan w NCAP
Organizacja Euro NCAP przeprowadziła nową serie testów zderzeniowych, w której wzięły udział dwa SUV-y i jeden sedan. Wszystkie trzy modele otrzymały komplet pięciu gwiazdek, przy czym włoska konstrukcja najlepiej wypadła pod względem ochrony pasażerów.
Tym razem do testów zderzeniowych wybrano najnowszy model z kolekcji Alfy Romeo, czyli Giulię, będącą bezpośrednim konkurentem takich aut jak BMW 3, Audi A4 czy Mercedes C. W próbach towarzyszyły jej niemiecki Volkswagen Tiguan oraz hiszpański Seat Ateca. Oba auta klasy SUV to wspólna konstrukcja koncernu VAG (Volkswagen AG).
Niemiecki SUV podczas testów zderzeniowych otrzymał oceny średnie, dobre i bardzo dobre w pięciostopniowej skali. Na "trójkę" zapracował jedynie pod względem ochrony korpusu pasażerów siedzących z tyłu podczas testu pełnego zderzenia czołowego. "Czwórki" przyznano za zabezpieczenie korpusów kierowcy i pasażera siedzących z przodu podczas próby częściowego zderzenia czołowego (1/3 szerokości). W pozostałych kategoriach ochrona podróżnych otrzymała wynik bardzo dobry. Podczas prób zabezpieczenia dzieci w fotelikach uwagę zwrócono na sposób instalacji fotelików przodem do kierunku jazdy dla najmłodszych podróżnych (grupa 0+, czyli do13 kg). Tam konstrukcja fotelika przeszkadzała przy bezkolizyjnym zapięciu pasa bezpieczeństwa.
Pod względem ochrony pieszych standardowo dla pojazdów typu SUV najgorzej została oceniona ochrona bioder i głowy podczas zderzenia. .
Volkswagen Tiguan
Seat Ateca
Chociaż Ateca to technologiczny bliźniak Tiguana, to jednak samochód otrzymał nieznacznie niższe noty składowe niż produkt VW. Podczas testów czołowych wypadł niemal identycznie jak niemiecki SUV, ale "trójkę" przyznano mu za ochronę korpusu pasażera tylnej kanapy. Dodatkowo "czwórki" otrzymał za zabezpieczenie głowy i korpusu kierowcy przy zderzeniu bocznym z samochodem oraz słupem. Przyczyną było nieprawidłowe otwarcie się kurtyny gazowej.
W testach ochrony dzieci "czwórkę" przyznano za zabezpieczenie klatki piersiowej u manekina symulującego sześciolatka w foteliku przodem do kierunku jazdy. Reszta odczytów pozwoliła przyznać maksymalne oceny w tym względzie. Natomiast nieco lepiej od Tiguana, Ateca zaprezentowała się w kwestii ochrony pieszych. Strefy "niedostateczne" obejmują przedni pas maski tuż nad reflektorami oraz słupki A (pomiędzy przednią szybą a drzwiami).
Alfa Romeo Giulia
Włoska ślicznotka obronna ręką wyszła z prób Euro NCAP, w tym rozdaniu testów otrzymując najlepszą ocenę łączną - 98 proc. Na "czwórkę" oceniono ochronę korpusu kierowcy i prawego golenia przy zderzeniu częściowym oraz korpusu przy bocznym uderzeniu w słup. Reszta pomiarów zagwarantowała "piątki".
W testach ochrony dzieci NCAP zwrócił uwagę na informację producenta, niezalecającego instalacji standardowych fotelików na środkowym siedzisku tylnej kanapy. Dodatkowo manekin sześcioletniego pasażera w standardowym foteliku odnotował zwiększony nacisk pasa na klatkę piersiową podczas zderzenia czołowego. Całość testu w tej materii wypadła jednak bardzo dobrze.
Giulia niezbyt dobrze traktuje pieszych podczas wypadku. Niebezpieczne są okolice całego podszybia, boczne krawędzie maski i słupki A. Dobrze natomiast chronione są okolice bioder i nóg. System ochrony przed zderzeniem bardzo dobrze rozpoznaje sylwetkę pieszego i działa bez zastrzeżeń.
Borys Czyżewski