Transport musi ograniczyć emisje CO2
Ograniczenie emisji CO2 w skali Europy wymaga radykalnych zmian w dziedzinie transportu - wynika ze sprawozdania opublikowanego w poniedziałek przez Europejską Agencję Środowiska (EEA).
W sprawozdaniu pt. "Klimat dla zmian w transporcie" Agencja wezwała decydentów politycznych do ustalenia ambitnych, ale realistycznych celów dla sektora transportowego. Zaapelowała o potraktowanie potrzeb transportu w "poważny i bezstronny sposób".
W przedstawionym pod koniec stycznia pakiecie legislacyjnym, który był odpowiedzią UE na zmiany klimatyczne na Ziemi, Komisja Europejska zaproponowała obniżenie o 21 proc. emisji przemysłowych (energetyka, metalurgia, produkcja cementu, papieru etc.) objętych unijnym systemem handlu emisjami do 2020 r.
_ "Jestem przekonana, że możemy ograniczyć niekontrolowany wzrost emisji pochodzących z sektora transportu _ - mówi cytowana w na stronach internetowych Agencji dyrektor wykonawczy EEA prof. Jacqueline McGlade.
Jej zdaniem rozwój transportu powoduje zbyt wiele efektów ubocznych, które dotykają wszystkich. _ Jest także przyczyną poważnych szkód dla europejskiej różnorodności biologicznej _ - podkreśliła.
McGlade uważa, że gdyby transport drogowy objęty był takimi ograniczeniami emisji CO2 jak inne sektory gospodarki, UE mogłaby już kilka lat temu stać się międzynarodowym liderem, który wypełnia zobowiązania Protokołu z Kioto.
_ Transport zbyt długo był pasażerem na gapę, jeżeli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem i emisją dwutlenku węgla. Nie możemy dłużej traktować mniej wydajnych środków transportu w uprzywilejowany sposób _ - podkreśla McGlade.
Z opracowania wynika, że dobrowolne zobowiązania producentów samochodów do poprawy wydajności pojazdów nie przyniosły wystarczających rezultatów. Około 12 proc. całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z paliw spalanych przez samochody osobowe.
Działania związane z międzynarodowym transportem lotniczym i morskim nie są objęte zobowiązaniami wynikającymi z Protokołu z Kioto, m.in. ze względu na trudności w przydzieleniu emisji konkretnemu państwu.
Sprawozdanie EEA jest coroczną publikacją dot. transportu i środowiska. Uwzględnia ona wszystkie państwa należące do EEA: Austrię, Belgię, Bułgarię, Cypr, Czechy, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Grecję, Hiszpanię, Holandię, Irlandię, Islandię, Liechtenstein, Litwę, Luksemburg, Łotwę, Maltę, Niemcy, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację, Słowenię, Szwajcarię, Szwecję, Turcję, Węgry, Włochy i Wielką Brytanię.