Trwa ładowanie...
d4jdngl
03-03-2008 16:57

Transport musi ograniczyć emisje CO2

d4jdngl
d4jdngl

Ograniczenie emisji CO2 w skali Europy wymaga radykalnych zmian w dziedzinie transportu - wynika ze sprawozdania opublikowanego w poniedziałek przez Europejską Agencję Środowiska (EEA).

W sprawozdaniu pt. "Klimat dla zmian w transporcie" Agencja wezwała decydentów politycznych do ustalenia ambitnych, ale realistycznych celów dla sektora transportowego. Zaapelowała o potraktowanie potrzeb transportu w "poważny i bezstronny sposób".

W przedstawionym pod koniec stycznia pakiecie legislacyjnym, który był odpowiedzią UE na zmiany klimatyczne na Ziemi, Komisja Europejska zaproponowała obniżenie o 21 proc. emisji przemysłowych (energetyka, metalurgia, produkcja cementu, papieru etc.) objętych unijnym systemem handlu emisjami do 2020 r.

_ "Jestem przekonana, że możemy ograniczyć niekontrolowany wzrost emisji pochodzących z sektora transportu _ - mówi cytowana w na stronach internetowych Agencji dyrektor wykonawczy EEA prof. Jacqueline McGlade.

d4jdngl

Jej zdaniem rozwój transportu powoduje zbyt wiele efektów ubocznych, które dotykają wszystkich. _ Jest także przyczyną poważnych szkód dla europejskiej różnorodności biologicznej _ - podkreśliła.

McGlade uważa, że gdyby transport drogowy objęty był takimi ograniczeniami emisji CO2 jak inne sektory gospodarki, UE mogłaby już kilka lat temu stać się międzynarodowym liderem, który wypełnia zobowiązania Protokołu z Kioto.

_ Transport zbyt długo był pasażerem na gapę, jeżeli chodzi o walkę z globalnym ociepleniem i emisją dwutlenku węgla. Nie możemy dłużej traktować mniej wydajnych środków transportu w uprzywilejowany sposób _ - podkreśla McGlade.

Z opracowania wynika, że dobrowolne zobowiązania producentów samochodów do poprawy wydajności pojazdów nie przyniosły wystarczających rezultatów. Około 12 proc. całkowitej emisji CO2 w UE pochodzi z paliw spalanych przez samochody osobowe.

d4jdngl

Działania związane z międzynarodowym transportem lotniczym i morskim nie są objęte zobowiązaniami wynikającymi z Protokołu z Kioto, m.in. ze względu na trudności w przydzieleniu emisji konkretnemu państwu.

Sprawozdanie EEA jest coroczną publikacją dot. transportu i środowiska. Uwzględnia ona wszystkie państwa należące do EEA: Austrię, Belgię, Bułgarię, Cypr, Czechy, Danię, Estonię, Finlandię, Francję, Grecję, Hiszpanię, Holandię, Irlandię, Islandię, Liechtenstein, Litwę, Luksemburg, Łotwę, Maltę, Niemcy, Norwegię, Polskę, Portugalię, Rumunię, Słowację, Słowenię, Szwajcarię, Szwecję, Turcję, Węgry, Włochy i Wielką Brytanię.

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj