Tramwaje Śląskie uaktualniają projekt za 880 mln zł
Należąca do miast aglomeracji katowickiej spółka Tramwaje Śląskie uzgadnia z miastami szczegóły szacowanego na 880 mln zł nowego unijnego projektu inwestycyjnego.
Obecnie planowana jest m.in. budowa ok. 28 km nowych torów (pojedynczych), modernizacja ok. 80 km istniejących i zakup ok. 30 tramwajów.
W sobotę spółka - w ramach obchodów Tygodnia Zrównoważonego Transportu - zaprasza od południa mieszkańców na dzień otwarty działających od 85 lat Warsztatów Tramwajowych w chorzowskiej dzielnicy Batory. Będzie tam można dowiedzieć się m.in., jak wygląda podwozie wagonów tramwajowych, jak maluje się ich nadwozia, zobaczyć jak stawia się na torach wykolejony tramwaj, a także - jak odbija wziętych w tramwaju zakładników.
Wydarzenia w warsztatach poprzedzi rozpoczynająca się o godz. 11.30 na katowickim Placu Wolności tramwajowa parada - z udziałem wszystkich używanych przez spółkę typów wozów. Atrakcją dnia ma być prezentacja najnowszego nabytku Tramwajów Śląskich - dwukierunkowego wagonu Moderus Beta z częściowo niską podłogą.
Dwanaście sztuk tych pojazdów spółka kupiła w dobiegającym końca dotychczasowym projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w regionie (za ok. 850 mln zł brutto). Jego ostatnimi elementami są trwające jeszcze prace torowe w Chorzowie (na Rynku i ul. Wolności) oraz Zabrzu (w Biskupicach i centrum).
Prace te będą finalizowane w najbliższych tygodniach. Jednocześnie - według rzecznika Tramwajów Śląskich Andrzeja Zowady - spółka uaktualnia z miastami szczegóły nowego projektu, szacowanego łącznie na ok. 880 mln zł. Jego ramy trafiły już do resortu infrastruktury i rozwoju, przewidywane dofinansowanie ze środków unijnych ma sięgnąć 63 proc.
"Oczekujemy od gmin uaktualnienia zamierzeń co do znajdujących się w projekcie zadań - ostatecznych decyzji w sprawie ich realizacji" - powiedział PAP Zowada. "Gdy będziemy mieli dopięte wszystkie zadania, będziemy mogli zgłaszać projekt do realizacji" - dodał.
Rzecznik spółki wskazał m.in., że władze Bytomia zrezygnowały już z rozważanej wcześniej budowy nowej linii tramwajowej do dzielnicy Miechowice. Samorząd Sosnowca analizuje natomiast i chce skonsultować jeszcze z mieszkańcami planowane tam przedłużenie trasy linii nr 15 w Sosnowcu, która obecnie dociera do pętli w dzielnicy Zagórze.
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami Tramwaje Śląskie mają już gotowy projekt przedłużenia "piętnastki" do tzw. Placu Papieskiego, pracują też nad dalszym przebiegiem trasy do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka.
Na początku września władze Katowic ustaliły już trasę nowego połączenia do południowych dzielnic Katowic. Jego budowa - według spółki - mogłaby ruszyć w 2018 r. W tym mieście nowym odcinkiem sieci ma być też połączenie torowisk na ul. Gliwickiej i Chorzowskiej w Katowicach - wzdłuż ul. Grundmanna.
Prócz nowych odcinków sieci remontowane mają być kolejne odcinki istniejących torowisk. Spółka planuje też zakup przy wsparciu nowych środków UE ok. 30 nowych tramwajów.
Tramwaje Śląskie są spółką akcyjną, jej akcje są własnością 12 gmin. Największy pakiet należy do Katowic. W dotychczasowym unijnym projekcie tramwajowym uczestniczyło pierwotnie sześć miast aglomeracji katowickiej: prócz Katowic - Chorzów, Bytom, Zabrze, Ruda Śląska i Sosnowiec; potem dołączyły Świętochłowice. Nowym projektem zainteresowane są jeszcze Mysłowice, Dąbrowa Górnicza i Będzin (który nie jest akcjonariuszem spółki).