Trwa ładowanie...

Toyota zbudowała samochód ze sztuczną inteligencją

d3deswf
d3deswf

Na targach elektronicznych w Las Vegas Toyota zaprezentowała nowy samochód koncepcyjny, w którym sztuczna inteligencja służy nawiązaniu relacji między człowiekiem i samochodem.

Toyota Concept-i wykorzystuje sztuczną inteligencję do przewidywania potrzeb użytkowników. Auto zostało zaprezentowane na targach Consumer Electronics Show 2017 w Las Vegas. Zaprojektowało go amerykańskie studio Toyoty Calty Design Research w Newport Beach w Kalifornii. Technologia komunikacji z użytkownikiem powstała w Toyota Innovation Hub w San Francisco.

Kluczową innowacją w Concept-i jest zaawansowany system sztucznej inteligencji. Samochód nie tylko zapamiętuje plan dnia i tygodnia, trasy i miejsca docelowe oraz styl jazdy. Złożony system uczy się rozpoznawać emocje, aby poprawiać samopoczucie kierowcy. Służy do tego m.in. wybór odpowiedniej muzyki, ułożenie trasy z uwzględnieniem jego ulubionych miejsc, a także dostosowanie poziomu wsparcia systemów bezpieczeństwa do nastroju i kondycji kierowcy.

d3deswf

Użytkownik Concept-i może wybrać manualny tryb jazdy lub autopilota. Jednocześnie samochód monitoruje na bieżąco stopień skupienia i poziom zmęczenia kierowcy oraz warunki na drodze, aby w razie konieczności zwiększyć poziom zautomatyzowania prowadzenia lub przejść w tryb autonomicznej jazdy.

Zespół ekspertów zaczął projekt od interfejsu użytkownika, który posłużył za platformę dla awatara sztucznej inteligencji o imieniu Yui. Kontakt z nim rozpoczyna się od wyświetlenia jego animowanej postaci, która potrafi rozmawiać w naturalny sposób, nie tylko przyswajając sobie język, ale także kulturę danego kraju. Yui jest umiejscowiony na desce rozdzielczej, jednak do komunikacji z kierowcą i pasażerami służy cała kabina, która przekazuje sygnały i ostrzeżenia za pomocą światła, dźwięku i bodźców dotykowych. W Concept-i nie ma jednego ekranu na konsoli centralnej. Czas i miejsce przekazywania sygnału czy informacji są optymalnie dobrane do możliwości percepcyjnych człowieka.

Kolorowe światła w przestrzeni na nogi informują, czy samochód jest w trybie manualnym czy autonomicznym. Projektory na półce pod tylną szybą wyświetlają na słupkach C sygnały o samochodzie znajdującym się w martwym polu. Dzięki zaawansowanemu wyświetlaczowi Head-up Display kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi.

Do komunikacji służy także nadwozie auta. Kierowcę i pasażerów wita Yui pojawiający się na karoserii drzwi. Z tyłu oraz na przedzie samochodu wyświetlane są informacje i ostrzeżenia dla innych kierowców, np. o tym, czy samochód jedzie w trybie autopilota, czy jest kierowany przez człowieka.

Toyota planuje w ciągu najbliższych kilku lat rozpocząć w Japonii testy drogowe prototypu Concept-i.

d3deswf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3deswf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj