Toyota Yaris z nowym silnikiem
Szykuje się zmiana w ofercie silnikowej Toyoty Yaris. Dotychczasową jednostkę o pojemności 1,33 l zastąpi 1,5-litrowy motor o mocy 111 KM.
Nowy silnik to 4-cylindrowa konstrukcja, która charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym 136 Nm dostępnym przy 4400 obr./min. Pozwala on na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11 s (o 0,8 s szybciej niż silnik 1,33 l), natomiast od 80 do 120 km/h w 17,6 s (o 1,2 s szybciej).
Względem poprzednio stosowanej jednostki zużycie paliwa spadło o 12 proc. Lepsze osiągi uzyskano stosując stopień sprężania 13,5, chłodzony system recyrkulacji spalin (EGR)
oraz układ zmiennych faz rozrządu, który umożliwia szybkie przejście pracy z cyklu Otto na cykl Atkinsona i odwrotnie.
Większy stopień sprężania uzyskano dzięki nowemu projektowi komory spalania i tłoków. Obniżenie temperatury spalania i chłodzony układ EGR pomagają uniknąć spalania stukowego. Oprócz tego, ponowne wprowadzanie odpowiedniej ilości gazów pozwala zmniejszyć straty pompowania przy niewielkich i średnich obciążeniach, co zwiększa sprawność silnika.
Po raz pierwszy w historii Toyoty nowy silnik jest wyposażony w kolektor dolotowy chłodzony cieczą. Obniżenie temperatury pozwala uniknąć wzbogacania mieszanki i w ten sposób ogranicza temperaturę spalania przy większych prędkościach, jednocześnie zmniejszając zużycie paliwa i emisję niepożądanych substancji. Tak jak w przypadku wszystkich silników z rodziny ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficient Combustion), nowy silnik 1,5 l korzysta z udoskonaleń służących ograniczeniom tarcia.