Toyota Yaris Hybrid-R: hybrydowy sportowiec
W trakcie Salonu Samochodowego we Frankfurcie zadebiutuje koncepcyjna Toyota Yaris Hybrid-R. Łączy ona rozwiązania z seryjnego Yarisa z elementami znanymi z bolidu TS030 HYBRID.
Technologia hybrydowa, mając 16 lat seryjnej historii, nadal jest rozwiązaniem stosunkowo młodym. Niedawno wprowadzoną ją do sportu wyczynowego, odnosząc sukcesy w wyścigach 24-godzinnych. Yaris-R Concept jest kolejnym krokiem, wskazującym potencjalne rozwiązania hybrydowe przyszłości.
Zespół napędowy składa się z turbodoładowanej jednostki benzynowej 1,6 oraz dwóch mocnych motorów elektrycznych. 300-konny silnik opracowany przez Toyota Motorsport zgodnie ze specyfikacją FIA dla jednostek GRE dostarcza moc na przednią oś zaś elektryczne napędzają koła tylne i mają łączną moc 120 KM. Tak samo jak w bolidzie TS030 energia odzyskiwana z hamowania jest magazynowana w superkondensatorze znajdującym się pod tylną kanapą. W porównaniu do akumulatorów niklowo-metalowych daje on większą gęstość i szybkość przyjmowania oraz oddawania energii.
Kolejny, 60-konny silnik elektryczny działa jako generator w dwóch możliwych sytuacjach - podczas wytracania prędkości oddaje energię do superkondensatora, by następnie podczas przyspieszania zasilać dwa tylne silniki elektryczne. Ta druga sytuacja będzie miała miejsce tylko w przypadku, gdy moc przekazywana na koła będzie zbyt duża, by przednia oś utrzymywała przyczepność. Generator zadziała jak kontrola trakcji, w chwili przekazania momentu obrotowego na koła tylne wyraźnie zwiększając przyspieszenie i przyczepność.
Na sportowej konsoli Yarisa Hybrid-R znajdują się dwa przyciski do wyboru trybu jazdy - drogowego i torowego. W trybie drogowym moc silnika, ciśnienie doładowania oraz ilość energii dostarczanej z superkondensatora są ograniczone, by zrównoważyć zużycie paliwa. Superkondensator oddaje energię zgromadzoną z hamowania przez 10 s, a moc silników elektrycznych jest ograniczona do 40 KM. Aby utrzymać odpowiedni poziom naładowania superkondensatora, trzeci silnik może pracować jako generator. Podobnie jak seryjne hybrydy nowy Yaris może pracować w trybie elektrycznym, szczególnie przy manewrowaniu i niskich prędkościach.
W trybie torowym dostarczana jest maksymalna moc wszystkich silników. Dwie jednostki elektryczne przyczyniają się także do zaawansowanego prowadzenia poprzez zróżnicowanie momentu obrotowego, który przekazywany jest na każde z kół. Warto zaznaczyć, że każdy z silników może przenosić moment na tylne koła niezależnie, dając ten sam efekt co inteligentny dyferencjał. W zależności od ciasności zakrętu system może oddać więcej mocy na koło zewnętrzne, zwolnić koło wewnętrzne lub nawet hamować i przyspieszać oba koła niezależnie.
Źródło: Toyota
ll/moto.wp.pl