Właśnie zaczęła się w Polsce sprzedaż nowej Toyoty Yaris. Z autem tym producent wiąże duże nadzieje, rozbudzone sukcesem sprzedaży poprzedniej generacji modelu.
Nowego Yarisa zaprojektowano zgodnie z filozofią Toyoty - „tętniąca życiem przejrzystość”, co ma oznaczać łączenie piękna formy z walorami użytkowymi. W kształcie nadwozia zachowano cechy poprzednika, jednak obecna generacja Yarisa to nowa konstrukcja. Jechaliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,3 l o mocy 87 KM.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Cechy szczególne
Dla nowego pojazdu zaprojektowano nową płytę podłogową. Samochód jest dłuższy o 11 cm od poprzednika, ma też większy o 9 cm rozstaw osi, dlatego uzyskano wnętrze znacznie przestronniejsze niż w poprzednim modelu. Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia kosztem wielkości bagażnika. Rozwiązanie to przeżywa renesans popularności. Przy maksymalnie cofniętej kanapie miejsca na nogi jest całkiem sporo, a bagażnik ma objętość 272 l. Gdy kanapa przesunięta jest maksymalnie do przodu, mieszczą się na niej tylko dzieci, ale za to przestrzeń bagażowa wynosi aż 363 l. W niewielkim zakresie można też zmieniać kąt pochylenia oparcia kanapy. Po jej całkowitym złożeniu uzyskujemy płaską podłogę przestrzeni bagażowej. Dla porównania – bagażnik Mitsubishi Colta ma objętość 220 – 315 l (w zależności od położenia tylnej kanapy), Hondy Jazz – 353 l, VW Polo – 270 l. W Yarisie zachowano charakterystyczny dla poprzedniego modelu
trójwymiarowy wyświetlacz umieszczony nad konsolą centralną. Na niej umieszczono pokrętła regulacji wentylacji i ogrzewania jedno pod drugim – to interesujący zabieg stylistyczny. We wnętrzu znajduje się wiele zamykanych schowków. Pojazd wyposażony jest w dojazdowe koło zapasowe.
Silnik
Znany z poprzedniego modelu benzynowy silnik o pojemności 1,3 l osiąga moc 87 KM. Ma on 4 zawory w każdym cylindrze i układ zmiennych faz rozrządu. Ta jednostka napędowa wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa i elastycznością. Autostradowe zużycie paliwa nie przekroczyło 5,5 l na 100 km. Wydaje się, że to optymalny silnik dla Yarisa.
Wrażenia z jazdy
Nowym Yarisem podróżuje się wygodniej niż wcześniejszym modelem. Na wyższy komfort jazdy mają wpływ: sztywniejsze nadwozie, zwiększony rozstaw osi i spore, 15-calowe koła. Przekonstruowane zawieszenie zachowało elementy poprzedniego – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne. Ten nieskomplikowany i prosty układ dobrze sprawdza się w Yarisie. Pojazd ma poprawne własności jezdne, wspomagany silnikiem elektrycznym układ kierowniczy działa precyzyjnie. Dynamika auta jest wystarczająca. Układ hamulcowy skuteczny - zatrzymuje samochód z prędkości 100 km/h na drodze 40,1 m.
Podsumowanie
Japończycy są mistrzami w doskonaleniu samochodów, czego dowodzi nowy Yaris. O jego nowoczesności świadczy chociażby uzyskanie maksymalnej ilości gwiazdek w testach zderzeniowych organizacji Euro-NCAP. Yaris napędzany silnikiem 1,3 l z nadwoziem 3-drzwiowym kosztuje 45 400 zł, a w wersji 5-drzwiowej – 47 100 zł. Cena nie wydaje się niska, jednak podyktowana została bogatym wyposażeniem. Yaris z silnikiem 1,3 l nie jest kompletowany z tańszą wersją wyposażenia Terra. Model ten zmierzy się na rynku z wieloma konkurentami - Mitsubishi Coltem, Suzuki Swiftem czy Renaultem Clio III. Wszystkie są nowymi konstrukcjami o zbliżonych walorach.
Typ silnika | Benzynowy |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1296 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 87/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 121/4200 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 11,5 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 13,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 170 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 40,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 272 – 363 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 45 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/7,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 375 x 170 x 153 |
Rozstaw osi (cm): | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena wersji 3/5-drzwiowej (zł): | 45 400 / 47 100 |
- - pomiar wg ADAC
Przestronność wnętrza | Ilość miejsca z tyłu zależy od położenia tylnej kanapy. | |
---|---|---|
Silnik | Dość oszczędny i wystarczająco elastyczny. | |
Poziom hałasu | b.d. | |
Hamulce | Droga hamowania mieści się w przyjętych standardach dla pojazdów tej klasy. | |
Dynamika | Wystarczająca dynamika również na wyższych biegach. | |
Zużycie paliwa | To jeden z oszczędniejszych aut na naszym rynku. | |
Nowoczesność konstrukcji | Nowa płyta podłogowa, duża sztywność skrętna nadwozia. | |
Wyposażenie podstawowe | Bogate wyposażenie wersji Luna. |
Wyposażenie seryjne:
Poduszki powietrzne | 4 |
---|---|
Układ ABS | S |
Układ wspomagania nagłego hamowania | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie regulowane szyby przednie | S |
Elektrycznie regulowane lusterka | S |
Radio CD | S |
Komputer pokładowy | S |
s - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit