Toyota wzywa do serwisu 7,4 mln samochodów
Japoński koncern motoryzacyjny wezwie do autoryzowanych serwisów 7,4 miliona posiadaczy samochodów marki Toyota. W autach wymienione zostaną przełączniki sterujące elektrycznym podnoszeniem szyb.
Ostatnio o Toyocie jest głośno w związku ze stratami, jakie firma poniosła podczas ubiegłorocznego trzęsienia ziemi w Japonii oraz wielkimi akcjami przywoławczymi. Ta będzie jedna z największych w historii motoryzacji. Powodem wezwania właścicieli aut do odwiedzenia serwisów jest przełącznik służący do sterowania szybami.
- Problemem jest zastosowany w przełączniku środek smarny - mówi Robert Mularczyk, rzecznik prasowy Toyoty w Polsce. - Może on wchodzić w reakcję z materiałem, z którego wykonany jest przełącznik, a w konsekwencji może dojść do jego przegrzania i stopienia. Nie jest to usterka, która mogłaby zagrażać zdrowiu lub życiu pasażerów aut. Z uszkodzonego przełącznika może natomiast wydobywać się nieprzyjemny zapach.
Spośród 7,4 mln samochodów, które zostaną wezwane do nieodpłatnej naprawy, 2,47 mln jest użytkowanych w USA, 1,4 mln w Chinach, 1,39 mln w Europie, a pozostałe na innych rynkach. W Polsce wymiana przełącznika będzie dotyczyć modeli RAV4, Auris oraz Yaris. Prawdopodobnie chodzi tu o egzemplarze wyprodukowane pomiędzy 2005 a 2010 rokiem. Ich właściciele zostaną poinformowani przez producenta, a numery VIN aut z wadliwym przełącznikiem zostanie opublikowana na stronie UOKiK-u. Akcja przywoławcza jest ze strony Toyoty dobrowolna. Oznacza to, że żadna organizacja zajmująca się bezpieczeństwem w transporcie nie wezwała japońskiego producenta do jej przeprowadzenia.
Samochody Toyoty od lat uchodzą za jedne z najbardziej bezawaryjnych na świecie. Jednocześnie co kilka- kilkanaście miesięcy głośno jest o akcjach serwisowych tej marki. Jeśli jednak bliżej przyjrzymy się powodom, dla których są one ogłaszane, okaże się, że część z nich to po prostu efekt dużej dbałości o klienta. Przypomnijmy, że w sierpniu 2012 r. Toyota ogłosiła akcję przywoławczą z powodu nakrętki regulującej zbieżność tylnych kół, która mogła nie spełniać swojej roli w przypadku samochodów powypadkowych. Najgłośniejsza akcja serwisowa Japończyków, która dotyczyła blokowania się pedału gazu, była zaś częściowo spowodowana doniesieniami o wypadkach, za które odpowiedzialność ponosili kierowcy, a nie wada konstrukcyjna.
Źródło: Reuters
tb/
Oświadczenie Toyota Motor Poland na temat akcji przywoławczej dotyczącej głównego wyłącznika opuszczania szyb
_ Toyota Motor Corporation ogłosiła kampanię zapraszającą użytkowników do serwisu w związku z potencjalną usterką głównego wyłącznika opuszczania szyb. Część mechanizmu wyłącznika dostarczona przez podwykonawcę może się zacinać. W szczególnych przypadkach, jeśli wyłącznik będzie miał kontakt z ogólnodostępnymi środkami czyszczącymi lub smarującymi, może dojść do jego przegrzania i nadtopienia. Przyczyną jest nieprawidłowo rozłożona ilość smaru przez podwykonawcę. Na świecie nie odnotowano żadnego przypadku zapalenia się samochodów Toyota w związku z wyłącznikiem opuszczania szyb. Akcja ma za zadanie wyeliminować prawdpodobieństwo przegrzania elementu po kontakcie z zewnętrznymi środkami czyszczącymi i smarującymi. W Polsce akcja dotyczy wybranych egzemplarzy modeli Yaris, Auris, Corolla i RAV4. Użytkownicy zostaną powiadomieni listownie przez Toyota Motor Poland i zaproszeni na nieodpłatne wyeliminowanie potencjalnej usterki. Czynność ta zajmie ok. 60 minut. _