Toyota rozpoczyna w Polsce produkcję silnika do nowego Aygo
Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu rozpoczęła produkcję nowego 1-litrowego silnika benzynowego przeznaczonego głównie do nowej generacji modelu Aygo. Całkowita inwestycja związana z tym projektem wynosi 123 miliony złotych. W związku z nową inwestycją Toyota przewiduje wzrost zatrudnienia do końca października o 380 osób, przede wszystkim ze względu uruchomienie trzeciej zmiany.
W ramach projektu w zakładach TMMP zmodyfikowanych zostało wiele linii na hali silników, kuźni i odlewni. Ponadto uruchomiona została całkowicie nowa linia wałka rozrządu. Toyota w Wałbrzychu produkuje 1-litrowy silnik VVT-i od 2005 roku czyli startu produkcji poprzedniej generacji Toyoty Aygo. Nowa generacja silnika zgodna z normą Euro 5+. Wersja silnika „ECO” zużywa tylko 3,8 l/100 km w cyklu mieszanym. Uzyskanie takich osiągów było możliwe dzięki wielu modyfikacjom takim jak zwiększenie współczynnika kompresji do 11.5, zoptymalizowanie rozrządu, zastosowanie układu recyrkulacji spalin (EGR)
oraz głowicy ze zintegrowanym kolektorem wydechowym. Poprzednia wersja silnika uzyskała w latach 2007-2011 cztery raz z rzędu prestiżowy tytuł Silnika Roku.
- To był ważny test naszej samodzielności - powiedział podczas uroczystości uruchomienia nowego projektu Prezes TMMP Carl Klemm. - Razem z Działem Inżynieryjnym Toyota Motor Europe, oraz z minimalnym wsparciem ze strony naszej centrali w Japonii, pracownicy Toyoty w Wałbrzychu zaprojektowali i przygotowali cały proces produkcyjny od momentu planowania aż do uruchomienia inwestycji. Co ważne przygotowanie toczyły się równolegle do prowadzonej bieżącej produkcji.
Nowa jednostka napędowa jest dostarczana do Toyota Peugeot Citroen Automobile Czech - producenta Toyoty Aygo, Citroena C1 i Peugeota 108. Od 23 lipca nowe silnik będzie również montowany w Toyocie Yaris, wytwarzanej we Francji.