Toyota RAV4 obchodzi 20. urodziny
Pionier wśród SUV-ów - Toyota RAV4 - obchodzi w tym roku swoje 20. urodziny. Cztery generacje tego auta sprzedały się w ilości ponad 5 mln egzemplarzy.
Gdy w 1994 r. podczas Salonu Samochodowego w Genewie po raz pierwszy zaprezentowana została Toyota RAV4, dla segmentu pojazdów 4x4 rozpoczęła się nowa era. Sprzedaż modelu w Japonii ruszyła w maju 1994 r., a w czerwcu dołączyły do niej Europa, Australia i Ameryka Łacińska. Pierwotne plany zakładały sprzedaż na poziomie 4 500 egzemplarzy miesięcznie, jednak kiedy w pierwszym miesiącu wpłynęło ponad 8 000 zamówień, produkcja modelu została zwiększona dwukrotnie.
W momencie debiutu RAV4 mocno różnił się od dotychczasowych pojazdów 4x4. Miał stosunkowo niewielki, 2-litrowy silnik, 3-drzwiowe nadwozie samonośne oraz niezależne zawieszenie wszystkich kół. Przy całkowitej długości 3,69 m był krótszy od każdego z dzisiejszych modeli segmentu B. Łatwej drogi w przekonaniu decydentów Toyoty do słuszności tej koncepcji nie miał główny inżynier modelu, Masakatsu Nonaka. Pojęcie "SUV" jeszcze wtedy nie istniało, a projekt kompaktowego samochodu rekreacyjnego z napędem na 4 koła był zupełną nowością. Prace rozwojowe zostały nawet w pewnym momencie zawieszone z uwagi na opór wewnątrz koncernu.
Z pomocą ruszyły jednak działy odpowiedzialne za sprzedaż samochodów w Europie, które przekonywały o potrzebie wprowadzenia projektu na rynek. W pierwszym roku sprzedaży RAV4 znalazł 53 000 klientów. Rok później liczba ta była dwukrotnie większa a dwa lata później - już trzykrotnie. W 2013 r. sprzedaż RAV4 10-krotnie przewyższała wynik z pierwszego roku produkcji. Łącznie Toyota sprzedała ponad 5 mln egzemplarzy pojazdu, z czego aż 1,3 mln w Europie. Co ciekawe, aż 90 proc. z nich jest nadal w ruchu.
Produkowana w latach 1994-2000 I generacja RAV4 była pierwszym miejskim samochodem 4x4 i oferowała 129 KM mocy. W aucie nie było reduktora, za to zastosowano niezależne zawieszenie. W 1996 r. oferta została wzbogacona odmianą 5-drzwiową, 3-drzwiową z miękkim dachem oraz wersją z napędem na jedną oś. W latach 1997-2000 produkowano również pierwszą RAV4 EV napędzaną energią elektryczną. II generacja (2000-2006) dostępna była od samego początku z nadwoziem 3- i 5-drzwiowym, dłuższymi odpowiednio o 5,5 i 4 cm od poprzednika. Wybór jednostek napędowych obejmował silniki 1,8 (123 KM) oraz 2,0 (150 KM). Pierwszy Diesel pojawił się pod maską w 2002 r. (2,0 D-4D) - model był wyposażony w stały napęd na 4 koła z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu LSD.
Trzecie wcielenie RAV4 (2006-2012) zbudowano na zupełnie nowej platformie. Auto dostępne było z dwoma rozstawami osi (dłuższej na rynek amerykański i rosyjski). Długość całkowita wzrosła o 19 cm w przypadku krótkiego rozstawu osi oraz o 47,5 cm w wersji długiej. Dużo szersza była oferta silników, która obejmowała motory benzynowe 2,0, 2,4, 2,5 i 3,5 V6 oraz wysokoprężny 2,2. Nowością były automatycznie dołączany napęd na tylne koła oraz systemy wspomagania zjazdu i podjazdu.
Od 2013 r. w salonach dostępna jest IV generacja z 5-drzwiowym nadwoziem i jednym rozstawem osi. Długość zwiększyła się o 23,5 cm względem III odsłony RAV4, zaś do wyboru są silniki benzynowe 2,0, 2,4, 2,6 i 3,5 V6 oraz wysokoprężne 2,0 i 2,2. Nowym rozwiązaniem jest integrowanie pracy wszystkich systemów elektronicznych napędu.
Z okazji 20-lecia RAV4 jest dostępna również w wersji AWD w połączeniu z silnikiem 2,0 D-4D. Samochód posiada napęd o nazwie Integrated Dynamic Drive System, który dzięki elektrycznie sterowanemu sprzęgłu ciernemu dołącza napęd na koła w bardzo krótkim czasie. Po zjechaniu w lekki teren kierowca ma do dyspozycji przycisk blokady napędu AWD, dzięki któremu do prędkości 40 km/h moment obrotowy jest rozdzielany w stałym stosunku 50/50 na przednią i tylną oś.
Wersja na 2014 r. otrzymała nowy, brązowy kolor nadwozia oraz nowe wzory felg aluminiowych. We wnętrzu pojawiło się także wykończenie skórzane w odcieniach beżowym/terakota. Dla uczczenia 20. urodzin w Polsce oferowany jest także pakiet specjalny o nazwie "20th Anniversary", w którego skład wchodzą elektrycznie unoszone drzwi bagażnika, chromowana listwa klapy bagażnika, osłona tylnego zderzaka, 18-calowe felgi aluminiowe, "inteligentny kluczyk", chromowane listwy boczne, lampy ksenonowe i przyciemniane tylne szyby.
Źródło: Toyota
ll/moto.wp.pl