Toyota na wodór o zasięgu blisko 500 km
Samochody elektryczne mają wiele zalet. Silniki elektryczne są bardziej wydajne i zapewniają lepsze osiągi, auta są ciche, jak również nie emitują szkodliwych gazów w miastach. Mają jednak jedną poważną wadę – akumulatory. Alternatywą są ogniwa paliwowe, które pracują jako pokładowa elektrownia i w ekologiczny sposób dostarczając prąd dla silnika.
Klasyczne samochody elektryczne mają ograniczony zasięg, a ładowanie akumulatorów trwa bardzo długo. Dodatkowo baterie zużywają się i już po kilka latach znacząco zmniejsza się ich pojemność. Co gdyby możliwe było tankowanie prądu na stacjach tak jak benzyny? Tak w skrócie można określić samochody z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem. W autach o napędzie tego typu wodór nie jest paliwem, a jedynie sposobem na szybkie przekazanie energii. Najpierw jest ona potrzebna na wyprodukowanie wodoru, a następnie, w ogniwach paliwowych, odzyskiwana w postaci prądu. Zamiast nawet kilku godzin ładowania wystarczy tankowanie, które trwa 3-5 minut.
Samochód napędzany dzięki ogniwom paliwowym do swojej oferty planuje wprowadzić Toyota. Pierwszy model ma być dostępny w 2015 roku w Kalifornii. Czemu tam? Stosowanie wodoru wymaga stworzenia nowych lub dostosowania starych stacji. Kalifornia jest pierwszym miejscem na świecie gdzie one powstają. Dzięki stanowemu dofinansowaniu w 2015 roku ma powstać 20 nowych stacji, rok później ma być ich 40, a w 2024 już 100. To właśnie infrastruktura jest aktualnie największym problemem dla samochodów o napędzie wodorowym.
Toyota poinformowała, ze od 2002 roku udało się obniżyć koszt napędu i zbiornika aż o 95 proc. dzięki czemu koszt wyprodukowania samochodu nie będzie tak wysoki. Zmniejszono również wielkość i ciężar całego układu. Model, który zostanie wprowadzony do sprzedaży w 2015 roku ma oferować 136 KM, co w przypadku silnika elektrycznego pozwoli na komfortową jazdę i niezłe osiągi. Japoński producent podał, że zasięg na jednym tankowaniu będzie wynosić 300 mil, czyli 483 km.
Nie wiadomo ile będzie kosztować Toyota z ogniwami paliwowymi, ale ponieważ na początku będzie samochodem niszowym, to od ceny ważniejszy będzie marketing. Toyota z ogniwami paliwowymi odniesie sukces jeśli japońskiej marce uda się wykreować ten samochód na miarę Priusa. To właśnie moda przesądziła o tym, że Prius stał się tak popularny, a konkurencyjne konstrukcje przeszły bez echa.
Wiadomo, że produkcyjny model będzie bazował na koncepcyjnym modelu FCV, ale zdjęcia auta w kamuflażu ujawniają, że zmieni się stylistyka. Samochód seryjny będzie bardziej klasyczny.
sj, moto.wp.pl
Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!Sprawdź ceny akumulatorów na Allegro i wybierz najkorzystniejszą ofertę!