Toyota Kikai: nietuzinkowa jak japońskie teleturnieje
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Toyota zaprezentowała koncepcyjny model Kikai. Niecodzienny model charakteryzuje się wieloma odsłoniętymi elementami.
Kikai posiada silnik umieszczony między tylną iprzednią osią, zaś karoserię ograniczono do absolutnego minimum, obudowując strukturalny rdzeń centralnej, trzymiejscowej kabiny. Wszystkie pozostałe komponenty znajdujące się w aluminiowej ramie pomocniczej są odsłonięte. Praca wewnętrznych podzespołów pojazdu staje się tym samym częścią jego wyglądu zewnętrznego. Z przodu widać chłodnicę, system kierowniczy, hamulce i aluminiowe zawieszenie. Z tyłu można zobaczyć elementy zawieszenia, hamulce, zbiornik na paliwo, chromowany system wydechowy i kompaktowy moduł hybrydowej jednostki napędowej.
Zastosowany w Kikai system hybrydowy łączy silnik elektryczny z 1,5-litrowym, 4-cylindrowym silnikiem pracującym w cyklu Atkinsona. Ten drugi jest wyposażony w elektryczną pompę wody, pasek rozrządu o ograniczonym tarciu, kolektor dolotowy wykonany z materiałów kompozytowych oraz kompaktowy kolektor wydechowy. Konstruktorzy przewidzieli również pracę w trybie elektrycznym.
Do kabiny wchodzi się przez drzwi przesuwne. We wnętrzu znajduje się umieszczony na centralnie fotel kierowcy. Siedzenia rozmieszczono na planie trójkąta i zastosowano wskaźniki nawiązujące stylem do zegarów analogowych. Dzięki dużej powierzchni szyb we wnętrzu można nie tylko podziwiać otoczenie, lecz także obserwować pracę mechanizmów. Przez przednią szybę widać na przykład ruch górnych ramion przedniego zawieszenia, a małe okienka przy stopach kierowcy zapewniają podgląd ruchu opon i zawieszenia oraz przesuwającej się pod nimi nawierzchni drogi.
Źródło: Toyota
ll