Trwa ładowanie...
27-06-2014 12:55

Toyota FCV: produkcyjna wersja samochodu na wodór

Toyota FCV: produkcyjna wersja samochodu na wodórŹródło: zdjęcie producenta
d1n48ni
d1n48ni

Samochodu na wodór są jedną z możliwych przyszłości motoryzacji. Pierwszym seryjnym modelem zasilanym dzięki ogniwom paliwowym będzie Toyota FCV, która już w 2015 roku trafi do sprzedaży.

Toyota zaprezentowała wygląd modelu produkcyjnego, który tylko nieznacznie różni się od konceptu. Stylistyka na pewno jest kontrowersyjna. Przód modelu FCV nieco ułagodzono, ale z tyłu pozostawiono nietypowo nisko umieszczone światła. Wiadomo, że tak wyjątkowy samochód musi wyróżniać się na ulicy, ale czy nietypowy projekt przypadnie do gustu klientom?

Jednak wygląd to sprawa drugorzędna. Najważniejszy jest fakt, że może to być jeden z najważniejszych samochodów w historii motoryzacji. Choć auta z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem już powstają od pewnego czasu, to są to albo modele koncepcyjne, albo małe serie (jak Honda FCX), które były jedynie wypożyczane zwykłym kierowcom. FCV będzie natomiast pierwszym w historii seryjnie produkowanym i oferowanym w salonach samochodem o napędzie, który ma szansę w przyszłości wyprzeć silniki spalinowe.

Ogniwa paliwowe pozwalają na zamianę wodoru w energię elektryczną, przy czym z rury wydechowej wydostaje się jedynie para wodna. Oznacza to brak zanieczyszczeń oraz zalety silnika elektrycznego, a zarazem możliwość zatankowania wodoru nie zmusza kierowcy do długich postojów na ładowanie akumulatorów. Przy tym samochód zapewnia osiągi zbliżone do tradycyjnego samochodu tej klasy z przyspieszeniem do 100 km/h w czasie ok. 10 s.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Toyota zapowiada, że FCV (nazwa modelu produkcyjnego jeszcze nie została potwierdzona) wejdzie do sprzedaży w Japonii jeszcze przed kwietniem 2015 roku, a w Europie i Ameryce Północnej latem. Jako pierwszy seryjny samochód na wodór, nowa Toyota nie będzie tania. W Japonii ma kosztować około 7 mln jenów, czyli ponad 210 tys. zł, a to oznacza, że w Europie może być jeszcze drożej. Japończycy jednak zakładają, że do 2025 roku cena spadnie do równowartości 60 000 zł, a to oznacza poziom cen tradycyjnych modeli spalinowych.

Profesor Ryuichiro Inoue zajmujący się przemysłem motoryzacyjnym tłumaczy, że ogniwa paliwowe to przyszłość motoryzacji w trochę dłuższej perspektywie. Twierdzi, że nawet za 10 lat mniej niż 10 proc. samochodów jeżdżących w Japonii będzie tankować wodór, ale za 30 lat to właśnie takie pojazdy będą normą.

d1n48ni
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1n48ni
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj