Toyota FC Bus: autobus napędzany wodorem
Na początku 2017 r. Toyota rozpocznie sprzedaż autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Pojazdy mają znaleźć szerokie zastosowanie podczas Igrzysk Olimpijskich w Tokio w 2020 r.
Japońska metropolia, przynajmniej na razie, będzie największym odbiorcą modelu FC Bus. W przyszłym roku Biuro Transportu Tokio ma zakupić dwa autobusy z napędem wodorowym. Rok później na ulice ma trafić kolejnych 100 egzemplarzy, które będą kursowały na regularnych trasach komunikacji miejskiej.
Autobus wykorzystuje układ napędowy znany z osobowego modelu Mirai, który został wprowadzony na rynek w 2014 r. Został on odpowiednio zmodyfikowany do potrzeb dużo większego autobusu. Pojazd będzie też spełniał funkcję generatora prądu podczas sytuacji kryzysowych - może dostarczać maksymalnie 9 kW mocy.
W przyszłości poza samochodami osobowymi i autobusami wodorowe ogniwa paliwowe mają też trafić m. in. do wózków widłowych czy stacjonarnych agregatów prądotwórczych. Przedstawiciele japońskiego koncernu zaznaczają jednak, że popularność tej technologii będzie zależeć od rozwoju infrastruktury produkcji i dystrybucji wodoru.
Źródło: Toyota
ll/Wirtualna Polska