TOYOTA Carina E
Lata produkcji | 1992 - 1998 |
Dostępne wersje nadwoziowe | kombi; sedan; hatchback |
Silniki | 1.6 i 16V (99KM) |
Skrzynie biegów | manualna; automatyczna |
Rozstaw osi (mm) | 2580 |
Długość (mm) | 4530-4545 |
Szerokość (mm) | 1695 |
Wysokość (mm) | 1410-1470 |
Marki | |
Model |
Toyota Carina E, czyli trzecia generacja modelu Carina, to samochód osobowy zaliczany do segmentu D (klasa średnia). Następcę drugiej generacji nie określono liczną, a na jej miejscu pojawiła się litera "E". Miało to na celu podkreślić szczególnie europejskie pochodzenie auta. Produkcję rozpoczęto w 1992 roku, z zakończono w 1997 roku, zastępując ją nowym modelem Avensis. Przed Toyotą stało trudne zadanie utrzymania opinii Cariny jako samochodu ponadprzeciętnie niezawodnego. Plan się udał i również Carina E w zestawieniach TÜV znajdowała się na bardzo wysokich pozycjach. Od samego początku produkcji nadwozia w całości były ocynkowane. Występowały trzy wersje nadwoziowe: 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowy liftback oraz od 1993 roku, także 5-drzwiowe kombi. W 1996 roku Toyota zaprezentowała Carinę E po modernizacjach. Zmieniono stylistykę nadwozia, wnętrza oraz usprawniono mechanikę. W 1997 roku zakończono produkcję w europejskich zakładach. Carina E ceniona jest także za bardzo dużą przestrzeń pasażerską oraz
bagażową, to jedno z najlepszych aut pod tym względem w swojej klasie. Sedan mógł przewieźć do 545 litrów, liftback do 470 litrów, a kombi aż do 785 litrów bagażu. Na uwagę zasługuje także bardzo opływowa sylwetka ze współczynnikiem oporu powietrza na poziomie Cx=0,30. Pod maską znajdować się mógł jeden z bardzo wielu dostępnych silników, między innymi: benzynowe 1600 cm3 16V (4A-FE, 115 KM), 1600 cm3 16V (4A-FE, 107 KM), 1800 cm3 16V (7A-FE, 107 KM), 2000 cm3 16V (3S-FE, 136 KM) oraz wysokoprężne 2000 cm3 TD (74 KM) i 2000cm3 TD (84 KM). Licząc każdą serię i traktując ją jako osobną generację, Carina E była już siódmą generacją. Była to ostatnia Toyota Carina w historii.