W latach 60. japońskie samochody były wzorowane na pojazdach europejskich. Teraz już tak nie jest, a nawet można odnieść wrażenie, że auta azjatyckie są projektowane odważnej od europejskich.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9627/honda-accord-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Z punktu widzenia rynku europejskiego dla Toyoty najważniejszym modelem jest Avensis, a dla Hondy - Accord. Od lat ci producenci toczą nieustanną walkę o palmę pierwszeństwa, z tym większym zainteresowaniem porównujemy sedany - Toyotę Avensis napędzaną silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny o pojemności 2,0 l/147 KM z Hondą Accord z klasycznym silnikiem benzynowym 2,0 l/155 KM.
ZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTYZAPRASZAMY DO GALERII TOYOTY
Cechy szczególne
Avensis i Accord to spore pojazdy o zbliżonych wymiarach zewnętrznych. Przestronność wnętrza jest porównywalna, jednak trzeba zaznaczyć, że w każdym z prezentowanych aut ilość miejsca w kabinie pasażerskiej jest duża. Wystrój wnętrza i design tablicy przyrządów są różne w każdym z aut. Zwraca uwagę precyzyjny montaż i wysoka jakość wykonania. Najistotniejsze różnice dotyczą konstrukcji zawieszenia – Accord ma wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu, a Avensis tylko z tyłu (z przodu- kolumny McPhersona). Bagażnik Hondy ma objętość 460 l, a Toyoty - 500 l.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9627/toyota-avensis-1-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Ilość silników oferowanych do Avensis jest imponująca. Zdecydowaliśmy się na silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, by przekonać się, czy jest on rzeczywiście taki oszczędny, jak zakładano. Z pojemności 2 l osiąga moc 147 KM. Honda oferuje do Accorda znacznie mniejszy wybór silników, ale za to są one bardzo nowoczesne. Wybraliśmy silnik klasyczny, z wtryskiem pośrednim, który z pojemności 2 l uzyskuje 155 KM mocy. Zastosowano w nim następujące urządzenia – płynną regulację faz rozrządu zaworów, zmienny czas i stopień otwarcia zaworów, kolektor ssący o zmiennej długości i jeszcze wałki wyrównoważające. Jaki jest efekt? Accord zużywa nieco mniej paliwa (o 0,3 l/100 km), chociaż teoretycznie powinno być odwrotnie. W mieście zużycie paliwa obu aut jest zbliżone i wynosi ok. 11 l na 100 km, ale na trasie oszczędniejszym autem okazała się Honda, stąd jej niższe średnie zużycie paliwa.
ZAPRASZAMY DO GALERII HONDYZAPRASZAMY DO GALERII HONDY
Wrażenia z jazdy
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9627/honda-accord-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Nieco szybszym pojazdem okazał się Accord, jednak podczas normalnej jazdy różnice są w zasadzie niezauważalne. Oba pojazdy charakteryzują się także dobrymi własnościami jezdnymi, chociaż osiągane są one w odmienny sposób. Na wszelki wypadek Toyota dokłada seryjnie układ kontroli trakcji, którego w Hondzie nie ma, ale jest za to bardziej skomplikowane zawieszenie. Wydaje się, że nieco bardziej twarde zawieszenie ma Accord, dzięki czemu kierowca może czuć się pewniej podczas jazdy na wirażach. Poziom hałasu w obu autach jest dość niski, nieco cichszym pojazdem jest Accord. Toyota i Honda wyróżniają się skutecznym układem hamulcowym, a droga zatrzymania z prędkości 100 km/h wynosi 38 m. Biorąc pod uwagę masę pojazdów, należy to uznać za dobry wynik.
Podsumowanie
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9628/toyota-avensis-2-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Lepiej wyposażonym i tańszym autem jest Toyota Avensis, która kosztuje 89 600 zł. Honda Accord jest droższa o 6 300 zł i trudno jednoznacznie ocenić, czy samochód ten wart jest tak znacznej dopłaty. Co prawda niektórzy lansują tezę, że Honda odda to z nawiązką, ale są też tacy, którzy to samo myślą o Toyocie. Bardziej zawansowany technicznie jest Accord, który może denerwować brakiem seryjnego układu kontroli trakcji ESP czy nawet komputera pokładowego. Dla tych, którzy chcą po prostu jeździć, a nie rozpatrywać techniczne zawiłości, Avensis jest w sam raz.
*Nasza ocena *
Toyota Avensis | Honda Accord | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | + | |
Poziom hałasu | + | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | + | |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Cena | + |
Wybrane dane techniczne:
| | Toyota Avensis | Honda Accord |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1998 | 1998 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 147/5700 | 155/6000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 196/4000 | 190/4500 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h(s) | 9,1 | 8,9 |
| Czas rozpędzania (IV b.) 60-100 km/h (s) | 10,5 | 9,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 210 | 217 |
| Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 68 | 67 |
| Droga hamowania od 100 km/h (m) | 38,0 | 38,0 |
| Pojemność bagażnika (dm3 ) | 500 | 460 |
| Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 60 | 65 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,6/10,6 | 6,2/10,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 463 x 176 x 148 | 467 x 176 x 145 |
| Rozstaw osi (cm) | 270 | 267 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 3/12 |
| Orientacyjna cena (zł) | 89 600 | 95 900 | * - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| | Toyota Avensis Sol | Honda Accord Comfort |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych/ wspomaganie nagłego hamowania | S | - |
| Układ kontroli trakcji ESP | S | - |
| Elektryczne sterowanie szyb przednich i tylnych | S | S |
| Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Radio z CD | S | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S | S |
| Komputer/czujnik deszczu | S/S | - |
| Fotochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | - | S - wyposażenie seryjne
Autor: Ryszard Polit