Toyota Avensis II: dla spokojnego kierowcy
Samochody japońskie kojarzone są przede wszystkim z bezawaryjnością i właśnie przekonanie co do bezproblemowej eksploatacji sprawia, że wiele osób decyduje się na zakup takiego auta. Jaka jest Toyota Avensis drugiej generacji?
Pojawiła się ona na rynku w 2003 roku i dostępna była jako sedan, liftback oraz kombi. Bez względu na to, którą z nich wybierzemy, możemy liczyć na całkiem przestronne wnętrze i dużych rozmiarów bagażnik (510-520 l).
Toyota Avensis ma opinię samochodu dla spokojnie usposobionych kierowców i widać to najlepiej w układzie jezdnym. Zestrojony jest on dość komfortowo i nie zachęca do wyścigowego pokonywania zakrętów. Również układ kierowniczy najlepiej sprawdza się podczas zrelaksowanego pokonywania kilometrów.
Co do silników, wybór był prosty. Podstawowy benzyniak ma pojemność 1,6 l, moc 110 KM i, jak łatwo się domyślić, jest nieco za słaby do tak dużego auta (rozpędzanie do 100 km/h trwa 12 s). Znacznie lepszym wyborem jest odmiana 1,8 l rozwijająca 129 KM. Wartą uwagi alternatywą dla niej jest 2-litrówka o mocy 147 KM, ale ona z kolei wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa. Na szczycie gamy stoi silnik 2,4 l o mocy 163 KM, który występował tylko z automatyczną skrzynią biegów (na szczęście trwałą, ale zauważalnie pogarszającą osiągi), również zasilany jest wtryskiem bezpośrednim.
Początkowo producent przewidział tylko jedną jednostkę wysokoprężną. 2,0 D-4D o mocy 116 KM zapewnia przeciętne osiągi (0-100 km/h w 11,2 s). Sytuację poprawiono przy okazji faceliftingu, przeprowadzonego w 2006 roku, kiedy jednostkę zastąpiono wzmocnioną do 126 KM wersją. Poza lepszymi osiągami (sprint do 100 km/h trwa 10,6 s), może się ona pochwalić większą trwałością.
Dla najbardziej wymagających klientów przygotowano diesla 2,2 l (dostępny od 2005 roku) o mocy 150 i 177 KM. „Skazą” tej odmiany jest obecność filtra cząsteczek stałych (choć niektóre 150-konne egzemplarze go nie mają).
W ogólnym rozrachunku Toyota Avensis II to ciekawa propozycja dla osób szukających wygodnego i przestronnego samochodu. Jeśli więc chcecie kupić Avensisa drugiej generacji, to koniecznie po modernizacji.
Najtańsze egzemplarze kupimy już za około 15 tysięcy złotych, ale podchodzić należy do nich z dużą rezerwą. Polecamy przygotować około 22 tysiące złotych i rozejrzeć się za wersją po modernizacji. Najbezpieczniejszym wyborem będzie benzyniak 1,8 l o mocy 129 KM. Osoby koniecznie potrzebujące diesla powinny rozejrzeć się za odmianą 2.0 D-4D 126 KM.
tb/sj