Trwa ładowanie...
05-01-2011 16:35

To oni 125 lat temu stworzyli motoryzację

To oni 125 lat temu stworzyli motoryzacjęŹródło: zdjęcie producenta
dhaoxji
dhaoxji

Był śnieżny, mroźny dzień, 29 stycznia 1886 roku. Czterdziestodwuletni, szczupły mężczyzna wyszedł z budynku urzędu patentowego Niemiec. Pomimo rozpiętego płaszcza i odkrytej głowy, nie odczuwał panującego chłodu. W teczce niósł dokument, który sprawiał, że czuł gorąco. Dokument, poświadczający patent na pojazd napędzany silnikiem spalinowym był zwieńczeniem wieloletnich prób i badań. Mężczyzna nie przypuszczał nawet, że w ten mroźny, styczniowy dzień rozpoczęła się nowa era. Era motoryzacji.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Nim nadszedł dzień, który zmienił życie Karla Benza, wynalazca borykał się z wieloma problemami. Według profesora Michaela E. Portera z Uniwersytetu Harvarda - "Innowacje wymagają poczucia konieczności, a często wręcz biedy, ponieważ strach przed stratą często ma większą siłę, niż nadzieja na zysk". Działalność niemieckiego inżyniera jest tego najlepszym przykładem.

Karl Benz był genialnym konstruktorem, ale w biznesie nie potrafił znaleźć swojego miejsca. Najpierw oszukał go wspólnik, a później do drzwi zapukał komornik i zajął nawet narzędzia. Wbrew przeciwnościom losu, trzydziestokilkuletni zapaleniec kontynuował jednak prace nad silnikiem dwusuwowym. Po dwóch latach intensywnych prac i wielokrotnie powtarzanych próbach, w roku 1879 udało się ziścić marzenia. Skonstruował jednocylindrową jednostkę o pojemności 954 ccm i mocy 0,75 KM, osiąganej przy 400 obr./min.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Kolejnym etapem miało być zamontowanie silnika w pojeździe. Tu Karl Benz po raz kolejny poczuł problemy finansowe. Udziałowcy założonej w roku 1882 spółki zaczęli ingerować w konstrukcję i Karl postanowił zerwać z nimi współpracę. Dopiero w nowej firmie o nazwie Benz & Co. Rheinische Gasmotoren-Fabrik, pechowy przedsiębiorca mógł bez przeszkód zająć się konstruowaniem. Spokój i pewność finansowa dały podstawy do zbudowania trójkołowego pojazdu w którym zamontował silnik benzynowy. Po sprawdzeniu jego możliwości jezdnych Karl Benz udał się z dokumentacją do Biura Patentowego w Mannheim. Tam właśnie otrzymał "Benz Patent - Motorwagen Nummer 1". Tak powstał pierwszy na świecie samochód osobowy.

dhaoxji

W czasie, gdy Karl Benz przeprowadzał próby nad nowym rodzajem napędu, dosłownie kilkaset kilometrów od jego warsztatu próby organizował też o dziesięć lat starszy Gottlieb Daimler. Miał nieco większe możliwości prowadzenia prac badawczych. Od 1872 do 1882 roku Daimler pracował w fabryce Nicolausa Otto, wynalazcy benzynowego silnika czterosuwowego, w wielu krajach do dzisiaj określanym mianem "pracującego w systemie Otto". Jednak ostry konflikt z właścicielami fabryki zmusił go do odejścia. Daimler, w fabryce Nicolausa Otto Gasmotorenfabrik Deutz pod Kolonią prowadził testy z silnikiem czterosuwowym, a w pracach towarzyszył mu Wilhelm Maybach, główny inżynier w Deutz.

Ich wspólne wysiłki zaowocowały skonstruowaniem w 1883 roku pierwszego na świecie, szybkoobrotowego silnika spalinowego. Dwa lata później obaj inżynierowie zastosowali jednocylindrowy, czterosuwowy silnik w rowerze, tworząc pierwszy na świecie, zmotoryzowany pojazd osobowy. W roku 1886 swój silnik zamontowali na podwoziu, budując tym samym pierwszy, czterokołowy wehikuł motorowy.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pojazdy skonstruowane niemal w tym samym czasie przez Karla Benza i Gottlieba Daimlera stanowiły przełomową innowację, która dała początek rozwojowi nowej branży: motoryzacji. Daimler i Benz byli także pierwszymi konstruktorami samochodów użytkowych, które dziś stanowią osobny segment rynku motoryzacyjnego. W 1896 roku Benz zaprezentował swój "kombinowany pojazd dostawczy", a rok później Daimler pokazał swój "pojazd gospodarczy".

dhaoxji

Skonstruowanie gotowego do drogi pojazdu nie było równoznaczne z sukcesem handlowym. Pojazd Karla Benza, napędzany silnikiem spalinowym - choć przyjęty entuzjastycznie przez konstruktorów i opinię publiczną - wcale nie przełożył się na ekonomiczny sukces dla jego twórcy. Wzbudzający zachwyt "powóz bez koni" wydawał się czymś niedostępnym dla przeciętnego śmiertelnika. Kto bowiem mógłby opanować hałaśliwą, samodzielnie jadącą maszynę? W tym miejscu na karty historii wkracza Bertha, żona Karla Benza.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Pani Benz szybko zrozumiała, że ludzie są nieufni wobec napędzanej przez "tajemnicze siły" machiny. Bez wiedzy męża zabrała zbudowany przez niego pojazd i pojechała nim wraz z dwójką nastoletnich synów do matki, która mieszkała w oddalonym o 95 km Pforzheim. Bertha musiała po drodze rozwiązać szereg trudności: pojazd wyposażony w 2,5-konny silnik i dwubiegową skrzynię był za słaby, aby pokonać większe wzniesienia, pod niektóre pagórki trzeba więc było go pchać. Ponadto, skórzana okładzina (jednego!) klocka hamulcowego zużywała się w zastraszająco szybkim tempie i jedynym sposobem, by nie stracić możliwości hamowania była "regeneracja hamulca" w przydrożnych warsztatach szewskich.

dhaoxji

Zapas paliwa w zbiorniku o pojemności zaledwie 5 litrów szybko się kończył, więc podróżnicy musieli go dolewać w miejskich aptekach. W tamtych czasach była to jedyna dostępna "stacja benzynowa". Pomimo wspomnianych trudności, podróż Berty Benz zakończyła się sukcesem, który dowiódł, że pojazd napędzany silnikiem jest niezawodny, a jego użytkowanie nie wymaga nadludzkich zdolności. Matka, podróżująca samotnie z dziećmi "ryczącym potworem" wzbudziła sensację. Jej efektem był szum medialny, bez którego droga samochodu do rynkowego sukcesu byłaby z pewnością o wiele trudniejsza.

Wspomniany na wstępie profesor z Uniwersytetu Harvarda w swej pracy zauważył jeszcze, że: "jeśli firma raz osiągnie przewagę konkurencyjną dzięki innowacjom, to może ją utrzymać tylko dzięki niezłomnej poprawie w tym zakresie". Mówiąc prościej, jeśli firma nie idzie naprzód, to się cofa. W ciągu pięciu ćwierćwieczy swojego istnienia, spółka Daimler-Benz nie ustawała w tworzeniu kolejnych innowacji produktowych. Przykładem jest choćby rozwój osiągów silnika.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Objęty patentem pojazd Benza miał moc poniżej 1 KM. W 1900 roku Emil Jedlinek, konsul honorowy Austrii w Nicei, który wygrywał słynne rajdy dookoła Nicei, znany głównie stąd, że nazwał swój samochód imieniem córki Mercedes i stworzył w ten sposób nazwę handlową marki, jeździł modelem o mocy 35 KM. W roku 1923 wprowadzono doładowanie silnika, co wydatnie podniosło moc i moment obrotowy. Jako ciekawostkę można dodać, że w styczniu 1938 roku kierowca rajdowy Rudolf Caracciola, jadąc samochodem W125 (z doładowanym silnikiem o mocy 637 KM) na autostradzie między Frankfurtem a Darmstadt, osiągnął prędkość 432,7 km/h.

dhaoxji

Rozwój innowacji widać także w dziedzinie bezpieczeństwa:
1886 - W modelu zgłoszonym do urzędu patentowego hamulcem był docisk, spowalniający jedno koło.
1921 - Zastosowano hamulce na przedniej osi.
1931 - Zastosowano niezależne zawieszenie kół przedniej i tylnej osi.
1947 - Wprowadzono strefy kontrolowanego zgniotu i bezpieczną kierownicę.
1949 - Zamek, który chroni drzwi przed otwarciem bądź zaklinowaniem w razie zderzenia.

1951 - Nadwozie o wyznaczonych strefach kontrolowanego zgniotu.
1959 - Pierwsze testy zderzeniowe i dachowania.
1961 - Hamulce tarczowe na wszystkich czterech kołach (Mercedes-Benz 300 SL) .
1968 - Zagłówki foteli i pierwsze testy poduszek powietrznych.
1970 - Pierwsze samochody wyposażone w układ ABS.
1971 - Czteroramienna kierownica i trzypunktowe, bezwładnościowe pasy.

1973 - Pierwszy układ bezpieczeństwa, przeznaczony dla dzieci.
1976 - Bezpieczna kolumna kierownicza, której część ulega zgnieceniu.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

1985 - ASR, czyli Acceleration Skid Control - układ kontroli przyczepności kół napędowych podczas ruszania i przyspieszania oraz 4 MATIC, czyli Automatically Engaging Four-Wheel Drive, automatyczny napęd na cztery koła.
1995 - Debiut ESP, czyli Electronic Stability Program, układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy.
1996 - Układ wspomagania siły hamowania Brake Assist, czyli BAS.
1999 - Zawieszenie z układem aktywnej kontroli nadwozia Active Body Control (ABC). 2002 - PRE-SAFE , układ wyprzedzającej ochrony użytkowników.
2005 - PRO-SAFE jako koncepcja bezpieczeństwa zintegrowanego, zawierająca układy: DISTRONIC PLUS, wspomaganie widoczności podczas jazdy nocą NIGHT VIEW i układ ochrony pieszych.
2006 - Układ inteligentnego oświetlenia drogi (Intelligent Light System) dostosowujący strumień światła do prędkości i warunków jazdy; aktywne zagłówki, czyli NECK-PRO.
2007 ATTENTION ASSIST - system monitorujący zachowanie kierowcy, wykrywający oznaki zmęczenia i informuje o konieczności zrobienia przerwy w podróży 2010 ACTIVE LANE KEEPING ASSIST - aktywny asystent monitorujący utrzymanie samochodu w pasie ruchu, korygujący niekontrolowane zbaczanie z toru jazdy; ACTIVE BLIND SPOT ASSIST - układ ostrzegający przed kolizją z pojazdami znajdującymi się w martwym polu kierowcy i zapobiegający zderzeniu poprzez przyhamowanie kół po przeciwległej stronie kierowanego pojazdu.

I pomyśleć, że wszystko zaczęło się 125 lat temu za sprawą... biedy, bo "strach przed stratą często ma większą siłę, niż nadzieja na zysk".

Bogusław Korzeniowski

dhaoxji
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dhaoxji
Więcej tematów