Trwa ładowanie...
d18tafa
17-03-2009 19:47

TIR-y na tory

d18tafa
d18tafa

Prawie połowa wszystkich zdarzeń drogowych to wypadki z udziałem TIR-ów. Wielu z tych tragedii udałoby się uniknąć, gdyby korzystano z możliwości przewozu ciężarówek pociągami. Ten alternatywny sposób transportu od wielu lat promuje Stowarzyszenie Elektryków Polskich, jeden z uczestników Konkursu Inicjatyw BEZPIECZNE DROGI.

Członkowie Stowarzyszenia zgłosili do Konkursu Inicjatyw, realizowanego w ramach programu „ORLEN. Bezpieczne drogi” akcję „TIR-y na pociągi”. O motywach stworzenia inicjatywy mówi Jan Pabiańczyk z Zarządu Głównego SEP: „Przewóz TIR-ów pociągami, przez zmniejszenie natężenia ruchu, zdecydowanie wpłynąłby na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach,. Takie rozwiązanie okazuje się znacznie tańsze i co ważne bardzo ekologiczne”.

W ramach akcji przedstawiciele SEPu czynnie włączają się w dyskusje na temat tego alternatywnego środka transportu. Występują na najważniejszych konferencjach, z których należy wymienić choćby debatę pt. „Transport kombinowany, jako przyszłość rozwoju przewozów towarowych w sektorze transportu kolejowego”, która była zorganizowana w Centrum Komunikacji Medialnej. Członkowie Stowarzyszenia poświęcają również wiele uwagi publikacjom w mediach branżowych i ogólnotematycznych. Ich ekspertyzy ukazują się m.in. w magazynie Technika Transportu Szynowego, w Myśli Polskiej, a także w tygodniku Idziemy. Organizatorzy inicjatywy „TIR-y na pociągi” spotykali się z delegatami władz, na czele z Ministrem Transportu Jerzym Polaczkiem. Podczas spotkań debatowano na temat transportu kombinowanego oraz korzyści, jakie za sobą niesie taki sposób przewozu ładunków. Członkowie SEP przygotowali także plan alternatywnego sposobu rozwiązania
sporu o obwodnicę Augustowa na odcinku Doliny Rospudy, oparty na możliwościach przewozu, jeżdżących tam TIR-ów, koleją.

Przewóz TIR-ów na wagonach znacznie zwiększa prędkość handlową, zwłaszcza na dużych odległościach, gdyż towarowe pociągi ekspresowe mogą przewozić ładunki z prędkością do 120 km/h, a czasem nawet większą. Transport kilkudziesięciu TIR-ów przez Polskę, na platformach kolejowych w tranzycie wschód-zachód trwałby, więc tylko kilkanaście godzin, zamiast nawet kilku dób, jakie trzeba poświęcić na jazdę drogami tranzytowymi. Ponadto, ze względu na zużycie energii, koszt przewiezienia samochodu ciężarowego pociągiem, jest około dwukrotnie niższy niż samodzielny przejazd TIR-a. Dzięki przewożeniu ciężarówek pociągami zmniejszają się również koszty zużycia dróg. A watro uświadomić sobie, że ocenia się, iż przejazd jednego TIR-a powoduje zużycie drogi porównywalne z przejazdem kilku tysięcy samochodów osobowych lub dostawczych o małej ładowności.

d18tafa

Samochody ciężarowe powodują na drogach dodatkowe zagrożenia związane np. z przewozem niebezpiecznych materiałów chemicznych. Negatywnym aspektem jest też fakt, że podczas wypadku z udziałem TIR-a prawdopodobieństwo długich korków i uciążliwych utrudnień w ruchu jest nieporównywalnie większe niż podczas zderzeń samochodów osobowych. Nie wspominając już o starcie materialnej w postaci zniszczonego towaru. Organizatorzy akcji „TIR-y na pociągi” są, więc przekonani, że nawet częściowe zmniejszenie ruchu TIR-ów na drogach spowoduje spadek liczby wypadków i przyniesie znaczne korzyści finansowe i społeczne.

Konkurs Inicjatyw BEZPIECZNR DROGI jest organizowany w ramach programu „ORLEN. Bezpieczne drogi” i trwa do końca roku. Pula nagród w tegorocznej edycji to 500 000 zł. Regulamin Konkursu oraz formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie internetowej www.orlenbezpiecznedrogi.pl. Znajdziesz tam również opisy zgłoszonych już inicjatyw, porady dla kierowców udzielone przez Krzysztofa Hołowczyca oraz filmy „Eksperyment Życie”. Organizatorami programu są firma PKN ORLEN oraz Fundacja Krzysztofa Hołowczyca „Kierowca Bezpieczny”.

d18tafa
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d18tafa
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj