Testy nowego systemu opłat za parkowanie
Płacenie przez telefon komórkowy za parkowanie umożliwia, testowany obecnie w Warszawie, nowy system pobierania opłat. Jeśli próby przebiegną pomyślnie, system może zostać wprowadzony na stałe.
"Na razie system został wprowadzony pilotażowo na dwa i pół miesiąca, po tym okresie dokonamy oceny jego funkcjonowania" - powiedziała w środę PAP rzeczniczka stołecznego Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) Urszula Nelken. Według niej, najważniejsze jest zainteresowanie kierowców nowym sposobem regulowania opłat.
Nowy system ma ułatwić kierowcom płacenie za postój w strefach płatnego parkowania, a także umożliwić dopasowanie wysokości opłaty do rzeczywistego czasu postoju. Na razie mogą z niego korzystać abonenci Plusa, Simplusa, Play i Sami Swoi.
Jak wyjaśniła Nelken, każdy kierowca, chcąc skorzystać z tej formy płacenia za parkowanie, będzie musiał wykupić w kiosku specjalną kartę parkingową i naklejkę na szybę. Będzie musiał także założyć specjalne konto na stronie firmy obsługującej system.
Początek i koniec parkowania będzie potwierdzany za pomocą telefonu komórkowego. Opłaty będą pobierane podczas postoju z założonego konta. "Kontrola, czy kierowcy nie oszukują będzie prosta, osoba sprawdzająca zaparkowane samochody zbliżając czytnik do karty umieszczonej na szybie auta zobaczy, czy opłata jest naliczana" - wyjaśniła Nelken.
Wnioski z pilotażowego funkcjonowania systemu mają być wykorzystane przy ogłaszaniu przetargu na wprowadzenie na stałe usługi płacenia za parkowanie przez telefon komórkowy.
"System musiałby spełniać warunek powszechności, czyli opłaty mogliby w ten sposób regulować posiadacze telefonów wszystkich sieci" - podkreśliła Nelken.
Maria Juszczyk z firmy mPay, która obsługuje system poinformowała, że karty parkingowe można obecnie nabyć w ponad 40 punktach w stolicy. "Do końca tygodnia takich punktów powinno być 211, będą specjalnie oznakowane" - dodała. (PAP)