Trwa ładowanie...
13-02-2009 02:01

Testujemy Skodę Octavię 1.6

Testujemy Skodę Octavię 1.6
d49wlma
d49wlma

Mimo że Octavia II gości na rynku już czwarty rok nie poddano jej liftingowi, gama silników jest taka sama, a wciąż są powody by o niej pisać.

Kiedy w 2004 roku druga generacja Octavii miała się pojawić na salonie w Genewie, w kuluarach mówiono jedynie o face liftingu. Tymczasem Skoda pokazała zupełnie nowy model zbudowany na płycie podłogowej oznaczonej symbolem PQ35, wspólnej m.in. z Audi A3, Seatem Altea i Volkswagenem Touran.

Już kilka pierwszych miesięcy sprzedaży pokazało, że auto ma zaskakująco duże szanse odnieść sukces na rynkach całej Europy. W kwietniu 2007 roku z taśmy produkcyjnej zjechał 500 000 egzemplarz. W tym samym czasie Octavia została doceniona przez Brytyjczyków zdobywając nagrody prestiżowych magazynów motoryzacyjnych. Postanowiliśmy sprawdzić, w czym tkwi sekret czeskiego auta.

Cechy szczególne

Poprzednia generacja Octavii nadal jest w sprzedaży, a nowy model staje się coraz bardziej popularny. Ponadczasowość i odporność na zmieniające się mody staje się mocnym atutem Skody. Kilka konkurencyjnych firm już dawno zostało zmuszonych do odświeżenia swoich modeli, tymczasem Octavia nadal prezentuje się całkiem dobrze.

d49wlma

Stonowana linia nadwozia nie wzbudza wielu emocji, ale właśnie dzięki temu długo pozostanie atrakcyjna. Podobnie jest we wnętrzu. Dobrze dopasowane materiały pod względem jakości nie ustępują konkurencji. Kokpit jest czytelny, a wszystkie wskaźniki znajdują się w zasięgu wzroku kierowcy.

Nowa, dłuższa o 6,5 cm płyta podłogowa pozwoliła wygospodarować większą ilości miejsca na nogi dla osób podróżujących na tylnej kanapie. Jedynym mankamentem okazuje się szerokość przedziału pasażerskiego. Z tyłu mieszczą się trzy osoby, ale pasażer środkowego fotela może narzekać na wysoki tunel środkowy dość mocno ograniczający swobodę. Bagażnik w najbardziej popularnej, 5-drzwiowej wersji, ma pojemność 560 l.

Jak przystało na nowoczesne auto aspirujące do klasy średniej, w Skodzie nie zabrakło nowoczesnego wyposażenia. Cztery poduszki powietrzne montowane w standardzie dbają o bezpieczeństwo podróżnych. Choć konkurencja oferuje wyższy standard w tej kategorii, cena Octavii pozostaje bardzo atrakcyjna. Na dodatek listę wyposażenia skomponowano tak, aby w razie potrzeby klient mógł doposażyć wybraną przez siebie wersję auta.

Silnik

Testujemy Skodę z bardzo dobrze znana jednostka napędowa 1,6 l /102 KM. Dlaczego wybraliśmy właśnie ten silnik? Cena tej wersji auta nie przekroczy 61 000 zł, a 100 KM w pojeździe ważącym 1255 kg wystarczy aby sprawnie poruszać się po naszych drogach.

d49wlma

Łagodne traktowanie gazu pozwoli na utrzymanie zadawalającego zużycia paliwa, a kiedy sytuacja zmusi nas do gwałtownego przyspieszania, wystarczy zredukować bieg. Auto staje się wtedy dość głośne, ale zdecydowanie ożywia drzemiące pod maską konie mechaniczne. Osobom poszukującym nieco więcej emocji polecamy 115-konny silnik 1.6 z bezpośrednim wtryskiem paliwa FSI. Jest on droższy o 2500 zł, oferuje za to lepszą dynamikę.

W cenniku znajduje się jeszcze słabsza jednostka 1.4 80 KM, ale jej zdecydowanie nie polecamy. Jest zbyt słaba i hałaśliwa, w Octavii nie spisuje się najlepiej.

Wrażenia z jazdy

Kiedy pierwszy raz zasiadłem za kierownicą Skody, odniosłem wrażenie, że konstruktorzy zaprojektowali ją z myślą o naszych drogach. Tylne, wielowahaczowe zawieszenie o dość dużym skoku, doskonale radzi sobie z nierównościami. Pokonywanie zakrętów także nie stanowi problemu. Próby wytrącenia auta z równowagi kończą się zazwyczaj znacznym przechyłem nadwozia, ale bez utraty przyczepności.

d49wlma

Manewrowanie Octavią na parkingu nie powinno nikomu sprawić kłopotu. Auto jest zwrotne, a widoczność bez zarzutu. Dodatkowym atutem jest duży zakres regulacji wysokości fotela kierowcy i dobre podparcia boczne utrzymujące ciało podczas pokonywania zakrętów.

Podsumowanie

Sprzedaż Octavii nadal wzrasta. Auto cieszy się powodzeniem nie tylko wśród klientów indywidualnych – ten model Skody chętnie kupują duże korporacje, oferując swym pracownikom wygodny i stosunkowo tani środek transportu. Volkswagen Golf z tym samym silnikiem jest prawie 3000 zł droższy, a Jetta to już wydatek 70 000 zł.

Swój rynkowy sukces Octavia zawdzięcza nie tylko dobrze skalkulowanej cenie. Dużym atutem jest także uniwersalność nadwozia i ponadczasowa linia nadwozia.

d49wlma

Wybrane dane techniczne:

| Typ silnika | Benzynowy |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/8 |
| Pojemność skokowa (cm3): | 1595 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
: | 102/5600 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 148/3800 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,3 |
| Prędkość maksymalna (km/h): | 190 |
| Pojemność bagażnika (l): | 560/1420 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 5,7/9,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm): | 457,2/176,9/144,7 |
| Rozstaw osi (cm): | 257,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2 /12 |
| Cena (zł): | 60 300 |

Poduszki powietrzne 4
Układ ABS S
Układ ESP 2700 zł
Wspomaganie układu kierowniczego S
Centralny zamek S
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne S/-
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie S
Klimatyzacja 4500 zł
Radioodtwarzacz z CD 1100 zł

S- wyposażenie standardowe

Nasza ocena

(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)

| Przestronność wnętrza | | Zarówno z przodu jak i z tyłu miejsca jest pod dostatkiem, duży bagażnik |
| --- | --- | --- |
| Silnik | | Sprawdzona, solidna jednostka zapewnia wystarczającą dynamikę |
| Poziom hałasu | * | Dźwięki z zewnątrz słyszalne są przy dużych prędkościach |
| Zużycie paliwa |
| Umiarkowane przy spokojnej jeździe |
| Wyposażenie | *
* | Adekwatne do niewygórowanej ceny, z możliwością doposażenia |
Autor: Bartłomiej Bałdyga

d49wlma
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d49wlma
Więcej tematów