Testujemy Opla Corsa 1.4 Sport
Małe auto nie może być dziś małe. Klienci oczekują od niedużych pojazdów zdecydowanie więcej, niż jeszcze kilka lat temu. Odpowiedzią na ich wymagania jest m.in. Opel Corsa.
Samochód segmentu B bywa jednocześnie autem rodzinnym, reprezentacyjnym, użytkowym, a nawet sportowym. Sprostać takiemu wyzwaniu nie jest łatwo. Producenci wpadli jednak na rozwiązanie „pompując” pojazdy wzdłuż, wszerz i wzwyż. Takie rozwiązanie zastosowali twórcy najnowszego Fiata Punto czy Renault Clio. Nie inaczej zrobili specjaliści z Opla przygotowując kolejne wcielenie Clio.
Cechy szczególne
Corsa w wersji 3-drzwiowej ma podobać się tym klientom, których eksperci od marketingu nazywają „grupą postępową i nowoczesną”. Należą do niej osoby dorosłe do 35. roku życia, nie mające jeszcze dzieci, ale z ambitnymi planami zawodowymi. Z myślą o nich nadano autu nieco bardziej sportowy charakter niż 5-drzwiowemu hatchbackowi. Podkreślają go mocne przetłoczenia nadwozia, i tylne okno boczne opadające dość stromo w kierunku tyłu, co jest nawiązaniem do Astry GTC.
Opcjonalnie dostępny jest w Corsie system transportowy Flex-Fix (2900 zł). Chowany pod tylnym zderzakiem, może „udźwignąć” do 40 kg i posłużyć do przewozu np. dwóch rowerów. Wyposażono go w dodatkowe światła tylne, umieszczone w schowku szufladowym. Na zamówienie oferowane są też w Corsie reflektory, które reagując na ruchy kierownicy przesuwają promień świateł mijania lub drogowych o 15 stopni na zewnątrz lub o 8 stopni do wewnątrz.
Przy szybkościach poniżej 40 km/h uaktywnia się system oświetlenia statycznego. W zależności od włączenia kierunkowskazów i kąta skręcenia kierownicy, reflektory doświetlają skrzyżowania i podjazdy.
Praktycznym rozwiązaniem jest też podwójna podłoga bagażnika. Pod ustawioną w górnej pozycji powstaje oddzielny schowek o pojemności 135 l. Oparcie tylnej kanapy może być przechylane o 7,5 stopnia, co ułatwia przewożenie większych bagaży.
Silnik
Testowaną przez nas Corsę napędzała benzynowa jednostka 1,4 l/90 KM. To najmocniejszy silnik benzynowy, z jakim modelten jest oferowany. Jego zaletą jest dobre wyciszenie – dźwięk pracy jednostki zaczyna przeszkadzać dopiero przy ok. 3800 obr./min, ale subiektywnie nie hałasuje ona bardziej aż do 4200 obr./min.
Nieco zawodu sprawiają osiągi. Wydawać by się mogło, że moc 90 KM w niezbyt dużym w gruncie rzeczy aucie pozwoli na szybkie rozpędzanie się. Tymczasem Corsa sprawia wrażenie nieco ospałej. Pierwsza setka pojawia się na liczniku po ponad 12 sekundach. Dla porównania 3-drzwiowe Grande Punto 1,4 l/95 KM potrzebuje na osiągnięcie 100 km/h ze startu zatrzymanego o ponad sekundę mniej czasu.
Testowe zużycie paliwa w Corsie odbiegało od podawanego przez producenta. Przy spokojnej jeździe w trasie (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja) wynosiło ono 5,7 l, a w mieście (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja) 8,3 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Nowa Corsa jest zdecydowanie bardziej przestronna od poprzedniczki. Miejsca z przodu i z tyłu jest pod dostatkiem, jeśli weźmiemy pod uwagę segment aut, do którego należy mały Opel. Zaletą jest dość duża ilość schowków i możliwość różnorakiego konfigurowania przestrzeni bagażowej. Problem stanowi rozwiązanie dostępu do tylnych siedzeń – po złożeniu przednie fotele nie od razu wracają do pozycji wyjściowej.
Na plus zasługuje ergonomia wnętrza. Obsługa urządzeń pokładowych nie stanowi problemu dzięki dobremu rozplanowaniu położenia przycisków na panelu centralnym i nie umieszczeniu ich zbyt gęsto.
Konstruktorzy Opla zadbali o poprawienie charakterystycznej pracy kierunkowskazów, które – podobnie jak w Astrze czy Vectrze – każdorazowo wracają do pozycji wyjściowej. W przypadku Corsy odbywa się to w bardziej sygnalizowany sposób.
W wersji Sport fotele przednie są bardziej wyprofilowane, dzięki czemu lepiej podtrzymują ciało w zakrętach. Zadbano też o obniżenie zawieszenia i jego utwardzenie.
Nie wpływa to jednak zbyt negatywie na jakość tłumienia nierówności dróg. Przydaje się natomiast przy bardziej dynamicznej jeździe.
5-stopniowa manualna skrzynia biegów jest mocnym punktem Corsy. Krótki skok przełożeń i precyzja, z jaką można je zmieniać, powinny zadowolić większość kierowców.
Podsumowanie
Corsa jest ciekawym stylizacyjnie pojazdem, który może się podobać. W wersji 3-drzwiowej ma lekko sportowy charakter, chociaż nawet najmocniejszy silnik benzynowy nie zapewnia jej osiągów, jakich można by się spodziewać. W wersji Sort samochód jest dość bogato wyposażony, ale cena wynosząca ponad 51 tys. zł może okazać się zbyt wysoka jak na auto segmentu B.
Typ silnika | Benzynowy |
---|---|
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1364 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 90/5600 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 125/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 12,4 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 173 |
Pojemność bagażnika (l): | 285/1100 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 4,8/7,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 399,9 x 171,3 x 148,8 |
Rozstaw osi (cm): | 251,1 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): | 2/12 |
Cena (zł): | 51 200 |
Przestronność wnętrza | Dość dużo miejsca z przodu i z tyłu. | |
---|---|---|
Silnik | * | Mimo, że 90-konna jednostka napędowa jest najmocniejszą w gamie, to osiągi przez nią zapewniane mogłyby być lepsze. Dynamiczna jednostka napędowa. |
Poziom hałasu | * | Dobrze wyciszony silnik i kabina sprawiają, że nie jest głośno. |
Zużycie paliwa | * | Zbyt wysokie w trasie, w mieście do zaakceptowania. |
Wyposażenie | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania. |
Poduszki powietrzne | 6 |
---|---|
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy | 2000 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja manualna | S |
Tempomat i komputer pokładowy | 1 350 zł |
Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy | S |
Regulacja kolumny kierownicy w dwóch płaszczyznach | S |
S- wyposażenie seryjne
Autor: Maciej Pobocha