Trwa ładowanie...
18-02-2009 18:49

Testujemy ognistą Alfę Romeo GT 3.2 V6

Testujemy ognistą Alfę Romeo GT 3.2 V6
d1nmovo
d1nmovo

Przód ma drapieżny, tył nieco awangardowy. Napędzana benzynowym silnikiem o pojemności 3,2 l jest agresywna, ale daje się okiełznać. Alfa Romeo GT to auto z prawdziwie włoskim charakterem.

Oczekiwania w stosunku do samochodów sportowych są wysokie, szczególnie jeśli chodzi o pojazdy „made in Italia”. Sława marek takich jak Ferrari, Lamborghini, Maserati czy wreszcie Alfa Romeo działa stymulująco na wyobraźnię fanów motoryzacji, w związku z czym Włosi nie mogą sobie pozwolić na tworzenie aut miałkich w stylu i niezadowalających osiągami. Alfa GT 3.2 V6 nie jest ani miałka, ani powolna.

Cechy szczególne

GT debiutowała w 2003 r. Przygotowano ją na bazie Alfy Romeo 156, a za projekt nadwozia odpowiedzialne było Centrum Stylistyczne Bertone. Samochód nawiązuje wyglądem do modelu Giulia Sprint GT, stworzonego przez Nuccio Bertone w 1963 r.

Alfa GT oferowana jest wyłącznie z nadwoziem typu coupe. Przeznaczono ją dla pięciu osób i – w przeciwieństwie do np. Audi TT – na tylnych fotelach rzeczywiście zmieszczą się pasażerowie. Co prawda o wygodnym podróżowaniu z tyłu trzech osób można zapomnieć, ale na krótszych trasach czy w sytuacjach awaryjnych dwie uda się przewieźć bez większych narzekań z ich strony.

d1nmovo

Wnętrze zaprojektowano w sportowym stylu, nie zapominając jednak o elegancji. Zegary umieszczone są głęboko w osłonach i podświetlane na czerwono, podobnie jak panel centralny. Kolor ten nieco męczy wzrok, ale jest dość powszechnie wykorzystywany w autach sportowych.

Silnik

Testowaną przez nas Alfę GT napędzała benzynowa jednostka 3,2 l wywodząca się z 3-litrowego silnika V6 24V. Rozwija ona moc 240 KM przy 6200 obr./min, a jego maksymalny moment obrotowy wynoszący 300 Nmdostępny jest przy 4800 obr./min.

Zapewnia to autu dobre osiągi – „setka” pojawia się na liczniku po niecałych 7 sekundach – ale okupione dość wysokim zużyciem paliwa. Zarejestrowane przez nas zapotrzebowanie na benzynę wynosiło w mieście 17,6 – 17,8 l/100 km (spokojna jazda, prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja), a w trasie 9,2 – 9,4 l/100 km (spokojna jazda, prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja). Odbiega to od danych producenta na korzyść, jeśli chodzi o jazdę miejską i na niekorzyść w przypadku poruszania się poza miastem.

d1nmovo

Głośniej zaczyna się robić w aucie, gdy jednostka napędowa osiąga 3600 obr./min, ale główną przyczyną hałasu są dźwięki dobiegające z układu wydechowego zakończonego podwójną, chromowaną rurą.

Wrażenia z jazdy

Wielowahaczowe zawieszenie przedniej i tylnej osi, przejęte z Alfy 156, zestrojono dość twardo. Mimo to lepiej tłumi ono nierówności drogi niż np. w Nissanie 350 Z.

Pewne zastrzeżenia budzi praca 6-stopniowej ręcznej skrzyni przekładniowej. Biegi nie „wchodzą” tak precyzyjnie, jakby się tego można było podziewać.

Dobrze wyprofilowane fotele przednie sprawiają, że przy szybszym pokonywaniu zakrętów kierowca i pasażer nie przesuwają się na boki. Widoczność do tyłu ograniczona jest przez niewielką powierzchnię szyby i dość małe lusterka zewnętrzne. Panel centralny znajduje się blisko kierowcy, dzięki czemu nie trzeba sięgać daleko, aby skorzystać z urządzeń pokładowych. Z powodu niewielkich i zgromadzonych blisko siebie przycisków nieco za skomplikowana jest obsługa radia.

d1nmovo

Jakości materiałów użytych do wykończenia wnętrza nie można nic zarzucić, w przeciwieństwie do ich spasowania. W trakcie podróżowania w testowanym egzemplarzu wyraźnie dobiegały nas trzaski z okolicy podszybia i tylnych siedzeń.

Bagażnik Alfy GT jest dość ustawny, bo nadkola nie wnikają do jego wnętrza. W jego prawej i lewej ściance umieszczono dodatkowe schowki. W jednym z nich można umieścić np. zmieniarkę płyt CD, a w drugiej drobne przedmioty.

d1nmovo

Minusem Alfy GT jest duży promień zawracania. Co prawda kierownicą nie trzeba dużo pracować, bo ok. 3/4 jej obrotu przekłada się na maksymalny skręt kół, ale sprawne zajęcie miejsca parkingowego czy zawrócenie na węższej drodze stanowi problem.

Podsumowanie

Alfa Romeo GT jak na sportowe coupe jest samochodem dość przestronnym. Napędzana 240-konnym silnikiem zapewnia osiągi, które powinny zadowolić większość kierowców. Stylizacyjnie auto jest nieco kontrowersyjne, szczególnie jeśli chodzi o kształt tylnej części, ale o gustach podobno się nie dyskutuje.

Typ silnika widlasty, benzynowy
Ilość cylindrów/zaworów 6/24
Pojemność skokowa (cm3): 3179
Moc maksymalna (KM/obr/min): 240/6200
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 300/4800
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): 6,7
Prędkość maksymalna (km/h): 243
Pojemność bagażnika (l): 320
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): 8,7/18,6
Długość x szerokość x wysokość (cm): 448,9 x 176,3 x 135,5
Rozstaw osi (cm): 259,6
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): 2/8
Cena (zł): 142 000

Nasza ocena

Przestronność wnętrza Jak na sportowe coupe dość duża ilość miejsca z przodu i z tyłu.
Silnik Dynamiczna jednostka napędowa.
Poziom hałasu * Głośniej robi się przy 3600 obr./min, ale głośne dźwięki sportowego wydechu mogą po pewnym czasie stać się nużące.
Zużycie paliwa * Adekwatne do osiągów, ale nieco za wysokie w trasie.
Wyposażenie * Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa czynnego i biernego oraz komfortu podróżowania.

Wybrane wyposażenie seryjne Alfa Romeo GT 3.2 Distinctive:

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Układ ABS | S |
| Układ stabilizacji toru jazdy | S |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
| Komputer pokładowy | S |
| Klimatyzacja automatyczna | S |
| Tempomat | S |
| Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy | S |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Maciej Pobocha

d1nmovo
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1nmovo
Więcej tematów