[TEST] VW Beetle 1,2 TSI: klasyka w nowoczesnym wydaniu
Ponad 70 lat temu Garbus by艂 tym dla Niemc贸w, czym Citroen 2CV dla Francuz贸w i Fiat 500 dla W艂och贸w. Auto, kt贸re definiowa艂o tani pojazd dla ka偶dego przez kolejnych 50 lat poddawane by艂o jedynie niewielkim modernizacjom. W ko艅cu zaprzestano produkcji, gdy偶 sta艂a si臋 nieop艂acalna. W 1997 wskrzeszono legend臋, a 16 lat p贸藕niej przedstawiono 艣wiatu trzecie, nowoczesne wcielenie ca艂kowicie zrywaj膮ce z pierwotn膮 filozofi膮. Beetle to drogie auto dla indywidualisty oparte na kompaktowej p艂ycie pod艂ogowej. Wyr贸偶nia si臋 z t艂umu nietypow膮 stylizacj膮 wyra藕nie nawi膮zuj膮c膮 do projektu Ferdynanda Porsche sprzed II Wojny 艢wiatowej.
Trzeci膮 generacj臋 oparto na popularnej w koncernie p艂ycie pod艂ogowej PQ35 wykorzystanej tak偶e przy budowie Golfa VI. Karoseria mierzy 428 centymetr贸w d艂ugo艣ci i nieca艂e 181 szeroko艣ci. Dzi臋ki licznym ob艂o艣ciom i nisko poprowadzonej linii dachu sprawia wra偶enie przyklejonej do asfaltu. Sportowego wyd藕wi臋ku dodaje lotka przytwierdzona do dolnej kraw臋dzi tylnej szyby. Z drugiej strony mamy do czynienia z klasycznymi akcentami rodem sprzed kilku dekad. W my艣l tej zasady zaprojektowano aluminiowe ko艂a z polerowanymi na wysoki po艂ysk rantami. Dooko艂a 17-calowych obr臋czy ciekawie wkomponowano mocno nadmuchane nadkola. P臋kate nadwozie do swojego przodka nawi膮zuje te偶 wyprofilowaniem maski, pod kt贸r膮 niegdy艣 skrywa艂 si臋 baga偶nik, a tak偶e okr膮g艂ymi kloszami biksenonowych reflektor贸w z LED-owymi 艣wiat艂ami do jazdy dziennej.
Wn臋trze r贸wnie偶 艂膮czy w sobie dwa pokolenia. Z pierwowzoru zaczerpni臋to charakterystyczny daszek nad analogowymi wska藕nikami pr臋dko艣ci i obrot贸w, jak i ma艂y schowek na r臋kawiczki otwierany w charakterystyczny dla Garbusa spos贸b. Reszta stanowi przejaw nowoczesno艣ci z wi臋kszo艣ci膮 oferowanych przez Volkswagena dodatk贸w elektronicznych. Do Beetle鈥檃 mo偶na dokupi膰 zestaw multimedialny z dotykowym wy艣wietlaczem, nag艂o艣nienie sygnowane przez mark臋 Fender (producent gitar elektrycznych), dwustrefow膮 klimatyzacj臋 automatyczn膮, tempomat, czy automatyczn膮 skrzyni臋 dwusprz臋g艂ow膮. W por贸wnaniu z Golfem i Tiguanem, projekt deski rozdzielczej cechuje si臋 odpowiedni膮 dawk膮 oryginalno艣ci. W poprzek poprowadzono plastikowy panel utrzymany w kolorystyce nadwozia.
Podobny patent zastosowano na boczkach drzwiowych, przez co 偶贸艂ty kolor dominuje tak偶e w 艣rodku, o偶ywiaj膮c tym samym wn臋trze. Dobrze, 偶e zrezygnowano z flakonika na kwiatek. To sprawia艂o, 偶e poprzedni膮 generacj臋 wyra藕nie skierowano do kobiet. Najnowsza odmiana ma w sobie nieco wi臋cej testosteronu oraz przestrzeni. W pierwszym rz臋dzie wygodnie rozsi膮d膮 si臋 osoby o wzro艣cie przekraczaj膮cym 190 centymetr贸w. Znacznie cia艣niej jest z ty艂u, gdzie na dwumiejscowej kanapie komfortowo b臋dzie jedynie niewysokim pasa偶erom.
Na pochwa艂臋 zas艂uguje natomiast baga偶nik o pojemno艣ci 310 litr贸w. W razie potrzeby zwi臋kszymy jego pojemno艣膰 do 905 litr贸w. Niestety, Volkswagen ma tak偶e s艂abe punkty. Tym najbardziej rzucaj膮cym si臋 w oczy s膮 jedynie przeci臋tne materia艂y wyko艅czeniowe. Od auta reprezentuj膮cego segment C mamy prawo wymaga膰 jednak lepszych tworzyw sztucznych.
Z uwagi na wykorzystanie popularnej p艂yty pod艂ogowej i sprawdzonego zestawu jednostek nap臋dowych, Beetle prowadzi si臋 bardzo przewidywalnie i w艂a艣ciwie w ka偶dym wariancie silnikowym zapewnia rozs膮dn膮 dynamik臋. W widocznym na zdj臋ciach egzemplarzu zamontowano podstawowy motor 1,2 TSI. Rozwija 105 koni mechanicznych i 175 Nm momentu obrotowego. To w zupe艂no艣ci wystarczy, aby przyspieszy膰 do setki w blisko 11 sekund i rozp臋dzi膰 si臋 maksymalnie do 180 km/h. Mimo masy nieznacznie przekraczaj膮cej 1200 kilogram贸w, zastanawia fakt stosunkowo wysokiego zapotrzebowania na paliwa.
Podczas normalnej eksploatacji w mie艣cie, Volkswagen zu偶yje oko艂o 10 litr贸w. Niewiele mniej poch艂onie szybka jazda autostradowa, ale ju偶 niezbyt dynamiczna przeja偶d偶ka po drodze ekspresowej zaowocuje wynikiem nieznacznie przekraczaj膮cym 7 litr贸w. Dobre noty zbiera za to precyzyjny uk艂ad kierowniczy i dotrzymuj膮ca mu kroku mechaniczna skrzynia o sze艣ciu prze艂o偶eniach. Powy偶szemu zestawowi wt贸ruje udanie zestrojone zawieszenie. Skutecznie trzyma auto w ryzach w ciasnych zakr臋tach, a jednocze艣nie gwarantuje satysfakcjonuj膮cy komfort na nier贸wno艣ciach. Potencja艂 uk艂adu jezdnego zdecydowanie efektywniej wykorzysta 2,0 TFSI o podobnym apetycie na benzyn臋 i niepor贸wnywalnie lepszych osi膮gach.
Pierwszego Garbusa opracowanego jeszcze w latach 30., a wypuszczonego na rynek dekad臋 p贸藕niej wyceniono tak, aby m贸g艂 sobie na niego pozwoli膰 statystyczny Kowalski. Ewolucja legendy niestety nie jest dost臋pna dla ka偶dego. Na przeszkodzie stoi wysoka cena, kt贸ra w przypadku bazowej specyfikacji wynosi 74 290 z艂otych. Testowany egzemplarz to ju偶 wydatek przekraczaj膮cy 90 tysi臋cy. Ma jednak wszystko to, co potrzebne do komfortowej eksploatacji. Trudno por贸wna膰 go z konkurencj膮, bo bezpo艣rednia nie istnieje. Mini to auto mniejsze i w dobrej wersji wyposa偶eniowej znacznie dro偶sze, natomiast Fiat 500 to tak偶e inna klasa. Niemniej, ka偶dy z powy偶szych samochod贸w zosta艂 zaprojektowany z my艣l膮 o wymagaj膮cym kliencie poszukuj膮cym solidnej mechaniki w atrakcyjnym opakowaniu. W Beetle鈥檜 bez trudu zwr贸cisz na siebie uwag臋.
Piotr Mokwi艅ski/moto.wp.pl
"Volkswagen Beetle 1,2 TSI" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, benzynowy, turbo" |
Pojemno艣膰 silnika cm3 | "1 197" |
Moc KM / przy obr./min | "105 / 4 000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | null |
Skrzynia bieg贸w | "manualna, 6-stopniowa" |
Pr臋dko艣膰 maksymalna km/h | "180" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "10,9" |
Zu偶ycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/艣rednie) | "7,2 / 4,6 / 5,9" |
Dane z testu (miasto/trasa/艣rednie) | "9,7 / 7,6 / 8,3" |
Pojemno艣膰 baga偶nika min./max. / l | "310 / 905" |
Wymiary (d艂./szer./wys.) mm | null |
Cena wersji podstawowej w z艂 | "73 890" |
Cena testowanego modelu w z艂 | null |
Plusy | null |
Minusy | null |