Trwa ładowanie...
10-02-2011 11:49

TEST: Suzuki SX4 - na zakupy i do lasu

TEST: Suzuki SX4 - na zakupy i do lasuŹródło: Piotr Mokwiński
d2joget
d2joget

Szukając auta uniwersalnego, takiego na każdą okazję, prędzej czy później natrafimy na jednego z bliźniaków. Zarówno <a href="https://autokult.pl/t/50487,fiat-sedici">Fiat Sedici</a> jak i <a href="https://moto.wp.pl/suzuki-sx4-6062006815777921c">Suzuki SX4</a>, są tym samym samochodem tylko z innym logo producenta. Oba wytwarza fabryka w Esztergom na Węgrzech, zaś autorem nadwozia jest słynny Giorgetto Giugiaro. Dzięki szeregowi zalet, powinniśmy je polubić, zaś kwestia wyboru odpowiedniego znaczka, będzie zależeć od indywidualnych preferencji.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Stylistyka SX4 nie powala na kolana, ale wniosła w klasie crossoverów sporo świeżości. Zwarta sylwetka, opływowe kształty i wyraźnie zwiększony prześwit (19 cm), mogą się podobać i swoim charakterem w sam raz wpasowują się w wielkomiejski krajobraz. Ale nie tylko. Dyskretny napis 4x4 umieszczony na klapie bagażnika, zdradza terenowe aspiracje prezentowanego egzemplarza. I chociaż z pewnością nie jest to wyczynowy pojazd off-roadowy, to mile zaskoczy niejednego amatora jazdy po śniegu, czy błotnistej polnej drodze.

Auto wyposażono w napęd na obie osie z możliwością przełączania między poszczególnymi trybami. W razie potrzeby, istnieje również możliwość zablokowania go. Taki wariant sprawdza się jedynie do prędkości 60 km/h. Powyżej tej wartości wkracza do akcji elektronika, która przełącza sterowanie na opcję auto. Wówczas moc przekazywana jest na koła przednie, zaś tylne wspomogą odzyskiwanie przyczepności tylko w razie uślizgu. Lepsze to niż nic, ale warto też pamiętać, że konstruktorzy stworzyli ten model przede wszystkim z myślą o asfaltowych drogach, gdzie Japończyk czuje się zdecydowanie najlepiej.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Niezła widoczność w każdym kierunku wespół ze stosunkowo wysoką pozycją za kierownicą, ułatwiają manewrowanie na zatłoczonych parkingach i ciasnych uliczkach, natomiast 19-centymetrowa odległość podwozia od nawierzchni, pomoże podjechać pod wysokie krawężniki, bez większego ryzyka uszkodzenia zderzaka, tudzież innych elementów karoserii i podwozia.

d2joget

W czasie dynamicznej jazdy po równej drodze, we znaki daje się dość sztywne zestrojenie niezależnego zawieszenia wszystkich kół. Dzięki temu auto stabilnie zachowuje się w szybko pokonywanych wirażach i sprawia wrażenie bezpiecznego i solidnego samochodu. Nierówności wybiera w sposób cywilizowany, gwarantując pasażerom właściwy poziom wygody. Jedynie na licznych poprzecznych przeszkodach, może czasem wydać się zbyt nerwowy. Niemniej układ jezdny wzbudza zaufanie i pozwala na odrobinę szaleństwa, gdzie istotną rolę odgrywa też bezpośredni układ kierowniczy, udanie przekazujący kierowcy informację o aktualnym położeniu kół. Mechaniczny zestaw dobrze uzupełnia wysokoprężna jednostka napędowa dysponująca mocą 135 KM i momentem obrotowym równym 320 Nm. Powyższe parametry sprawiają, iż ten crossover z Kraju Kwitnącej Wiśni o masie 1 400 kilogramów, skutecznie rozpędza się na każdym biegu, pod warunkiem, że na obrotomierzu wskazówka przekracza wartość 1 500 obr./min. Sześciostopniowa, precyzyjnie żonglująca
przełożeniami manualna przekładnia, pasuje do temperamentu silnika, ale jego głośna praca już nie zachwyca. Mimo zastosowania bezpośredniego wtrysku common-rail, charakterystyczny klekot Diesla daje się we znaki w każdym zakresie prędkości obrotowej motoru. Być może, warto by popracować nad lepszym wytłumieniem i odizolowaniem pasażerów od świata zewnętrznego.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Na szczęście te niedoskonałości zrekompensuje nam podsumowanie ekonomiczne na stacji benzynowej. Średnie zużycie na poziomie 7,5 l na 100 km w cyklu miejskim i około 6 poza terenem zabudowanym, nie uszczupli przesadnie kieszeni użytkownika. Nawet podczas nie stosowania się do zasad eco-drivingu, wskazania komputera pokładowego, nie powinny odbiegać od powyższych wartości.

Kolejnym mocnym punktem Suzuki jest wnętrze, a dokładniej spasowanie materiałów wykończeniowych. O ile ich faktura cechuje się niezbyt miłą w dotyku twardością, tak solidny montaż oszczędza podróżującym jakichkolwiek skrzypień, tudzież pisków nachodzących na siebie plastików. Pozytywne wrażenie potęguje projekt deski rozdzielczej. Styliści nie mieli w tej kwestii chyba zbyt wiele do powiedzenia, bo surowość i siermiężność formy zeszła na zupełnie niewidoczny plan. Wygrała za to prostota i wzorowa ergonomia. Obsługa wszelkich urządzeń pokładowych nie wymaga odwrócenia uwagi kierowcy od drogi, przebiegając w sposób wyjątkowo intuicyjny. Nieco gorzej z przestronnością. O ile w przedziale pasażerskim wygodnie rozsiądą się cztery rosłe osoby, tak ich bagaż z trudem zmieści się do 270-litrowego bagażnika. Wysoki próg załadunku również nie ułatwi zadania.

(fot. Piotr Mokwiński)
Źródło: (fot. Piotr Mokwiński)

Największą popularnością cieszą się wersje z podstawowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.6l i napędem na przednią oś. Zamykająca cennik odmiana z 2-litrowym turbodieslem i opcją 4x4 to wydatek prawie 76 tys. złotych. Stąd zapewne niewielki odsetek sprzedaży, ale za to wygodna i bezpieczna eksploatacja.

d2joget

W topowej konfiguracji Premium, otrzymamy niemal pełne wyposażenie obejmujące automatyczną klimatyzację, wielofunkcyjną kierownicę, odtwarzacz formatu MP3 i WMA, czy elektroniczne wspomagacze kontroli trakcji. Do miasta i na krótkie wycieczki w lekki teren, zdecydowanie polecamy.

Piotr Mokwiński

"Suzuki SX4 2.0 DDiS 4WD Premium" - DANE TECHNICZNE

Typ silnika "R4, turbodiesel, Common-Rail"
Pojemność silnika cm3 "1 956"
Moc KM / przy obr./min "135/ 3 500"
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. "320/ 1 500"
Skrzynia biegów "manualna, 6-biegowa"
Prędkość maksymalna km/h "180"
Przyspieszenie (0-100 km/h) s "11,2"
Zużycie paliwa:
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) "6,6/ 4,7/ 5,3"
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) "7,5/ 6,1/ 6,8"
Pojemność bagażnika min./max. / l "270/ 1 045"
Wymiary (dł./szer./wys.) mm "4 150/ 1 755/ 1 620"
Cena wersji podstawowej w zł "75 900"
Cena testowanego modelu w zł "75 900"
Plusy null
Minusy null
d2joget
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2joget
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj