[Test długodystansowy] Skoda Fabia Combi: pojemny mieszczuch
Kombi segmentu B to rzadkość. Na rynku dostępne są tylko dwa modele tego typu – Skoda Fabia Combi i Renault Clio Grandtour. Czy takie samochody mają sens? Postanowiliśmy się o tym przekonać i w tej części testu długodystansowego sprawdzamy, jak czeska przedstawicielka tej niszowej klasy radzi sobie w swoim naturalnym środowisku – w mieście.
Jeżdżąc Fabią Combi, kierowca czuje się jak w typowym przedstawicielu segmentu B. Choć kabina jest stosunkowo przestronna, to nieco brakuje jej do większych kompaktów. Nadwozie, mimo, że jest o 90 mm szersze niż u poprzedniczki, nadal pozwala bezpiecznie przeciskać się w zatłoczonym mieście. Różnicę dostrzeżemy dopiero podczas manewrowania na parkingu, gdzie odczujemy zdecydowanie większą niż u klasycznych przedstawicieli segmentu B długość. Na szczęście twórcy nowej Fabii Combii zadbali o dobrą widoczność.
O tym, że mamy do czynienia z miejskim autem, świadczy też gama silnikowa. W wersji z nadwoziem kombi Skoda nie oferuje najsłabszego 60-konnego motoru, ale również pozostałe jednostki napędowe zostały stworzone głównie z myślą o użytkowaniu w mieście. Podstawowy silnik, w który to właśnie wyposażono model testowy, jest 1-litrowym benzyniakiem o mocy 75 KM. Alternatywą jest turbodoładowane 1,2 TSI o mocy 90 lub 110 KM. Dla osób pokonujących duże dystanse Skoda przygotowała diesla 1,4 TDI w wariantach oferujących 90 i 105 KM.
W praktyce, przy niskich miejskich prędkościach, w większości przypadków, już podstawowy silnik sprawdza się w nowej Fabii. Choć turbodoładowane jednostki nieco lepiej spiszą się powyżej 50 km/h i podczas pokonywania wzniesień, to nadal nie należy liczyć na szczególnie dobre osiągi. Ten samochód nie został stworzony do wyprzedzania na trasie, ani sportowej jazdy. Fabia Combi to praktyczny samochód rodzinny, albo firmowy pojazd, który zachowując wygodę użytkowania w mieście, jest w stanie przewieźć spory ładunek.
Jak zatem kombi segmentu B prezentuje się na tle klasycznych mieszczuchów? Z jednej strony niewiele się różni, oferując takie same osiągi i odczucia za kierownicą. Z drugiej jednak podczas manewrowania na ciasnym parkingu odczujemy fakt, że za drugim rzędem siedzeń umieszczono rekordowy w klasie bagażnik o pojemności 530 l, który po złożeniu kanapy można powiększyć do 1395 l. Dzięki temu Fabia Combi to ciekawa propozycja nie tylko dla rodzin, ale i dla przedsiębiorców, którzy jeżdżąc po mieście muszą przewieźć większy ładunek.
sj, moto.wp.pl