W porównaniu z modelem poprzedniej generacji wygląda, jakby powstawał w zupełnie innej fabryce. Ma ciekawą linię nadwozia i coś na co każdy zwraca uwagę. Ogromną przednią szybę. Czy to wystarczy, by zyskać sympatię kierowców?
Z przodu masywny zderzak i grill, który swoim kształtem trochę przypomina nową linię samochodów Mitsubishi. Z boku wyraźne krągłości i przetłoczenia, z tyłu eleganckie światła – dobrze się prezentuje, zwłaszcza w czarnym kolorze. Całości dopełniają chromowane podstawy bocznych lusterek. W wyższych wersjach wyposażenia chromu jest znacznie więcej. Pojawia się na listwach okalających boczne szyby, przednim zderzaku i tylnej klapie. Szeroką, chromowaną listwę zamontowano nawet na dachu. Tu jednak jest zdecydowanie niepotrzebna.
Znakiem rozpoznawczym nowej C-trójki jest przednia szyba „Zenit”, sięgająca prawie do połowy dachu. Dzięki niej łatwo zapominamy, że podróżujemy małym autem. Kierowca i pasażer czują się jak w kabriolecie, albo na pokładzie szybowca. Przyciemniana u góry szyba zabezpiecza przed nadmiarem słońca, a jeśli pasażerowi znudzi się patrzenie w niebo, jej górną część można zasłonić ręcznie przesuwanym fragmentem podsufitki.
<a href="http://moto.wp.pl/citroen-c3-1-4-seduction-6062072508507265g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO CITROENA C3 1.4 SEDUCTION</a>
Dobra wiadomość: testy zderzeniowe wykazały, że duża powierzchnia przedniej szyby nie osłabiła struktury nadwozia. Można się za to spodziewać, że w razie jej uszkodzenia wymiana będzie kosztowna. Jak sprawdziliśmy w serwisie, wraz z montażem to wydatek prawie 4 000 zł (3 674 zł za szybę bez czujników deszczu i 240 zł więcej za montaż szyby z czujnikami).
Wnętrze to przedsmak tego co czeka nas w nowym Citroenie DS. Stylizowana na sportową kierownica, srebrny pas przebiegający przez całą szerokość deski rozdzielczej, umieszczone w głębokich tunelach zegary i jeden ze zwariowanych gadżetów Citroena: rozpylacz zapachów. Dolna część środkowej konsoli z pokrętłami sterującymi nawiewem i klimatyzacją nie wygląda już tak atrakcyjnie. Ciekawe wzornictwo dostępne tylko za dopłatą do wersji wyposażenia Exclusive w której montowana jest automatyczna klimatyzacja.
Nowy C3 jest minimalnie dłuższy, szerszy i wyższy od swojego poprzednika. Dlatego z przodu kierowca i pasażer znajdą wystarczającą ilość miejsca.
Z tyłu sprawy mają się o wiele gorzej. Dostęp do wnętrza ograniczają wąskie drzwi, przestrzeni na nogi podróżujących bardzo niewiele. Miejsca co najwyżej dla dwóch dorosłych. O podróżowaniu w pięć osób można zapomnieć, chyba że zamierzamy przejechać w ten sposób dwie ulice. Dla dzieci miejsca wystarczy, a dorosłych przed uczuciem klaustrofobii może uratować tylko patrzenie przez wielką przednią szybę.
Na liście zalet moglibyśmy umieścić bagażnik. Jak na tę klasę całkiem przyzwoity, 300 litrów to satysfakcjonujący wynik. Niestety, dobry efekt psuje wysoko zakończony próg załadunku.
<a href="http://moto.wp.pl/citroen-c3-1-4-seduction-6062072508507265g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO CITROENA C3 1.4 SEDUCTION</a>
Pod maską testowanej wersji pracuje benzynowy silnik o pojemności 1.4 litra, mocy 95 KM i maksymalnym momencie obrotowym 136 Nm. Jest elastyczny, ale głośny nawet w średnim zakresie obrotów. Zapewnia średnie zużycie na paliwa na poziomie 7,7 litra. Na trasie realne jest osiągnięcie wyniku na poziomie 6 litrów, w mieście 8. Dynamika na zadowalającym poziomie. Sprint do setki trwa 10,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 184 km/h.
Zawieszenie jest dość miękkie, świetnie radzi sobie z mniejszymi wybojami, ale w głębokich dziurach dobitnie informuje o stanie nawierzchni. Na poprzecznych nierównościach auto wpada w kołysanie. Wyraźnie przechyla się w szybko pokonywanych zakrętach. W dodatku układ kierownicy nie pozwala na dobre wyczucie stopnia kontaktu przednich kół z nawierzchnią. Dobre strony to mocne hamulce i precyzyjnie działająca skrzynia biegów.
Testowana wersja z benzynowym silnikiem 1.4 o zmiennych fazach rozrządu VTI w wersji wyposażenia Seduction kosztuje 52.400 zł.
<a href="http://moto.wp.pl/citroen-c3-1-4-seduction-6062072508507265g">TU ZNAJDZIESZ ZDJĘCIA TESTOWANEGO CITROENA C3 1.4 SEDUCTION</a>
Trochę za dużo, jak na auto które ma uwieść potencjalnych nabywców. Najtańsza wersja z benzynowym silnikiem 1.1 o mocy 61 KM jest dostępna od 42 400 zł. Za najdroższą Exclusive z dieslem 1.6 HDI o mocy 90 KM trzeba zapłacić 63 300 zł.
Niebanalny wygląd karoserii i wnętrza oraz wielka przednia szyba z widokiem na niebo i łatwość manewrowania skuszą przede wszystkim kobiety – kierowców. Nowy Citroen C3 to bardzo ciekawy samochód pod względem stylistycznym i bardzo przeciętny pod względem walorów eksploatacyjnych. Produkt skierowany do klientów dla których wyróżnianie się w tłumie jest ważniejsze od ilości miejsca na tylnej kanapie.
WP: Marek Wieliński
"Test samochodu: Citroen C3 1.4 Seduction - Dane techniczne" - DANE TECHNICZNE
Typ silnika | "R4, benzynowy" |
Pojemność silnika cm3 | "1397" |
Moc KM / przy obr./min | "95 / 6 000" |
Maksymalny moment obrotowy Nm / przy obr./min. | "136 / 4 000" |
Skrzynia biegów | "manualna, 5-biegowa" |
Prędkość maksymalna km/h | "184" |
Przyspieszenie (0-100 km/h) s | "10,6" |
Zużycie paliwa: | |
Dane producenta (miasto/trasa/średnie) | "7,7 / 4,9 / 5,9" |
Dane z testu (miasto/trasa/średnie) | "8,2 / 6,1 / 7,7" |
Pojemność bagażnika min./max. / l | "300" |
Wymiary (dł./szer./wys.) mm | "3941 / 1469 / 1538" |
Cena wersji podstawowej w zł | "42 400" |
Cena testowanego modelu w zł | "52 400" |
Plusy | null |
Minusy | null |