Trwa ładowanie...
22-03-2011 10:43

Technologie ratują życie

Technologie ratują życieŹródło: EuroNCAP
d1u6y09
d1u6y09

Postęp technologiczny w motoryzacji pozwala na systematyczną poprawę bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego. Rozwiązania stosowane w nowoczesnych samochodach nie tylko ratują życie czy zdrowie podczas wypadku drogowego, ale także coraz częściej pozwalają tego wypadku uniknąć.

(fot. PAP/Roman Jocher)
Źródło: (fot. PAP/Roman Jocher)

Statystyczny Polak jeździ blisko 15-letnim samochodem, który nie tylko z racji wieku jest znacznie mniej bezpieczny niż nowe auto. Chodzi nie tylko o sprawność techniczną, która na ogół spada wraz z przebiegiem samochodu, ale o dostępność zaawansowanych technologii i rozwiązań technicznych w zakresie bezpieczeństwa w nowoczesnych pojazdach.

Według przewidywań, w ciągu najbliższych 2 lat branża motoryzacyjna będzie inwestować w rozwój technologii czterokrotnie więcej niż w rozbudowę sieci zakładów produkcyjnych i dwukrotnie więcej niż w marketing i reklamę. Inwestycje w badania i rozwój są jednym z priorytetów branży motoryzacyjnej na poziomie europejskim. Badania zmierzają głównie w kierunku udoskonalenia technologii ekologicznych oraz rozwiązań dotyczących bezpieczeństwa.

(fot. EuroNCAP)
Źródło: (fot. EuroNCAP)

Zgodnie z regulacjami unijnymi, od października 2012 roku system stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie stanowić obowiązkowe wyposażenie nowych modeli samochodów. W 2013 roku wszystkie nowe samochody osobowe będą musiały zostać wyposażone w system kontroli ciśnienia w ogumieniu (tyre pressure monitoring system), a wprowadzane modele pojazdów użytkowych będą standardowo wyposażone we wspomaganie hamowania awaryjnego (sutomatic emergency braking system) oraz system ostrzegania o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu (lane departure warning system).

d1u6y09

W ramach budżetu unijnego do roku 2013 polska motoryzacja ma szeroki dostęp do europejskich środków na badania i rozwój. Duzi przedsiębiorcy mogą refinansować w ten sposób nawet 65 proc. prac badawczych i 50 proc. kosztów na etapie wdrożeń. Dotacje obejmują również firmy funkcjonujące na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Nowe rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo są coraz bardziej powszechne w Europie Zachodniej, a stopniowo zadomawiają się również w Polsce. Konkurencja rynkowa pomiędzy producentami sprawia, że coraz więcej zaawansowanych technologii (np. ABS, ASR, ESP, ACC, LDW, AEBS) znajduje się już w podstawowych wersjach pojazdów, co decyduje o ich dostępności dla coraz szerszych kręgów społecznych. Wiele najnowszych modeli samochodów oferowanych na naszym rynku spełnia wyśrubowane unijne normy bezpieczeństwa, potwierdzane rokrocznie w testach Euro NCAP.

Jednakże, oceniając udział i dostępność nowych samochodów, od Europy Zachodniej dzielą nas jeszcze lata świetlne. Decyduje nie tylko mniejsza siła nabywcza przeciętnego Polaka, ale i brak systemowych zachęt i ułatwień sprzyjających dostępności pojazdów nowszych, bardziej zaawansowanych technologicznie. Potrzeba nam takich regulacji, które sprawią, że większa liczba użytkowników będzie sobie mogła pozwolić na zakup nowego samochodu, co w perspektywie kilku lat pomoże odmłodzić park samochodowy i zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Przywiązywanie wagi przez kierowców do nowych technologii w motoryzacji od kilku lat stopniowo rośnie. W 2008 roku nowe technologie za istotną kwestię uważało 82 proc. respondentów branżowego badania globalnego KPMG, w 2009 roku – już 85 proc. W opinii przedstawicieli branży, w najbliższych latach świadomość bezpieczeństwa powinna być coraz częstszym czynnikiem wyborów konsumenckich przy zakupie auta także w Polsce. Innowacyjność w zakresie bezpieczeństwa pojazdu sytuowana jest w tych przewidywaniach na trzecim miejscu po paliwooszczędności i oddziaływaniu samochodu na środowisko.

sj

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj