Technologia GE zwiększy osiągi bolidów Caterham F1 Team
Każdy pojazd Caterhama jest wyposażony w ok. 500 czujników rozsianych po całej konstrukcji. Znajdują się one m. in. w kołach, silniku, skrzyni biegów czy nadwoziu i generują one do 1 000 danych na sekundę. Gigabajty danych przesyłane są do centrali, gdzie zespół inżynierów porównuje je z informacjami uzyskanymi w trakcie rozwoju technologii, testów w tunelu powietrznym oraz prób w symulatorze.
Niektóre dane będą mogły wkrótce pochodzić z sensorów światłowodowych. Zespół GE wbudował je pod przednim skrzydłem nosa samochodu, by dokładnie mierzyć siłę docisku. Zdaniem zespołu pomoże to zoptymalizować kształt skrzydła, co przełoży się na szybsze pokonywanie wiraży.
Dzisiejsze bolidy wykonuje się z kompozytów węglowych. Wyjątkami są silnik, układ przeniesienia napędu i przewody. Specjaliści GE od materiałów pomagają Caterhamowi zastąpić aluminiowe przewody chłodzące kompozytami, co pozwoli zredukować wagę samochodu.
Od sezonu 2014 kluczowa w Formule 1 będzie wydajność - silniki wciąż będą miały moc 700 KM ale objętość skokowa ograniczona zostanie do 1,6 l. O 1/3 spadnie też zużycie paliwa. W tym celu jednostki zostaną wyposażone w nowoczesne turbosprężarki i systemy odzysku energii, które zwiększą ich osiągi. Inżynierowie GE pomagają Caterhamowi zaprojektować chłodnicę międzystopniową, która zmniejszy temperaturę powietrza pompowanego do silnika.
Źródło: GE
ll/moto.wp.pl