Trwa ładowanie...
05-09-2016 15:44

Te objawy mogą doprowadzić do kosztownej awarii silnika

Te objawy mogą doprowadzić do kosztownej awarii silnikaŹródło: © Kadmy - Fotolia.com
dr9ldxk
dr9ldxk

*Jeśli silnik samochodowy regularnie się przegrzewa, a na tablicy przyrządów świeci kontrolka informująca o niskim ciśnieniu oleju, lub o nieprawidłowej pracy jednostki napędowej, należy udać się do warsztatu i sprawdzić przyczynę takiej sytuacji. Zbagatelizowanie podobnych objawów może doprowadzić do zatarcia motoru. *

Podobnie jak w przypadkach wielu awarii, do zatarcia silnika często dochodzi przez brak reakcji na pewne drobne nieprawidłowości w jego pracy. Już najmniejsze wycieki oleju, ubytki płynu chłodzącego, czy też niepokojące dźwięki dochodzące spod maski, powinny być jak najszybciej zlokalizowane, a ich przyczyny naprawione. Również regularnie powinniśmy kontrolować poziom oleju i temperaturę pracy silnika.

Zatarcie silnika polega na tym, że w wyniku problemów ze smarowaniem metalowe elementy trąc o siebie prowadzą do trwałego uszkodzeniach ich powierzchni. Dodatkowo w skrajnych przypadkach wysoka temperatura wytworzona w wyniku braku smarowania, może doprowadzić do trwałego unieruchomienia trących o siebie elementów. Taka sytuacja to wynik uszkodzenia tzw. filmu olejowego, czyli cienkiej warstwy substancji smarnej, która dba o redukowanie tarcia.

Tarcie o siebie metalowych elementów powoduje ich rozszerzanie, co może doprowadzić albo do zespolenia metali i zablokowania silnika. Jeśli nie dojdzie do trwałego zablokowania silnika, czasem po schłodzeniu jednostki napędowej sytuacja ulega poprawie, dopóki motor się nie rozgrzeje. Dlatego czasem warto posłuchać, czy spod maski nie dobiegają metaliczne stuki.

dr9ldxk

Przyczyny zatarcia silnika

W zależności od rodzaju i budowy silnika, przyczyn jego zatarcia może być kilka. Jednostki zasilane olejem napędowym i dodatkowo wyposażone w filtr cząstek stałych, są narażone na zmieszanie się pewnej ilości paliwa z olejem. Problem ten może wystąpić w procesie „regeneracji” filtra, kiedy sadza zgromadzona w układzie DPF jest wypalana. Wtedy sterownik układu wtryskowego podaje dodatkową dawkę paliwa i właśnie ten nadmiar może dostać się do wnętrza.

Jeśli proces dopalania sadzy w filtrze przebiegnie bez zakłóceń, paliwo wyparuje ze skrzyni korbowej, gdy natomiast proces oczyszczania DPF zostanie przerwany, lub auto jeździ wyłącznie na krótkich trasach, wtedy do skrzyni korbowej może trafić taka ilość paliwa, która znacznie podniesie poziom oleju, ale co negatywnie wpłynie na smarowanie silnika. W takiej sytuacji na uszkodzenia najbardziej narażone są elementy rozrządu i łożyskowanie turbosprężarki.

Aby zapobiec takiej sytuacji, warto kontrolować nie tylko stan, ale i jakość oleju. Dlatego, że zbyt wysoki jego stan, może być redukowany w procesie wypalania oleju, więc wskaźnik oleju pokaże tylko nieznaczne podniesienie poziomu substancji smarującej, ale jej skład nie pozwoli na skuteczne smarowanie silnika.

Kolejną usterką, która może doprowadzić do zatarcia silnika jest wymieszanie się oleju z płynem pochodzącym z układu chłodzenia. Do takiej mieszanki może doprowadzić uszkodzona uszczelka pod głowicą, lub tez awaria samej głowicy. W takiej sytuacji może dojść do zatkania kanalików olejowych, a własności smarne powstałej substancji nie pozwalają na właściwą pracę silnika. Jednym z objawów takiej sytuacji jest zbieranie się na korku oleju mazi, która konsystencją przypomina majonez.

dr9ldxk

Zbyt niski poziom oleju lub też błędnie dobrany rodzaj oleju do danego silnika również może przyczynić się do zatarcia silnika. Ponieważ olej, oprócz smarowania, ma za zadanie odprowadzanie ciepła z silnika i oczyszczania go z drobnych zanieczyszczeń.

Kolejnymi przyczynami uszkodzenia silnika mogą być: awaria pompy oleju, lub też zatkany filtr oleju. Takie usterki powinny być sygnalizowane kontrolką ciśnienia oleju. Niezależnie od tego, czy uruchamia się tylko raz na jakiś czas, czy też świeci w określonych sytuacjach, nigdy nie należy jej bagatelizować. Powinna ona się zapalać przy włączaniu zapłonu, a tuż po zapaleniu silnika powinna znikać.

Aby zminimalizować ryzyko zatarcia silnika, nie należy obciążać zimnego silnika. Takie zachowanie znacząco skraca jego żywotność.

dr9ldxk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dr9ldxk
Więcej tematów