Tata w Jaguarze
Na początku roku amerykański koncern samochodowy <a href="https://moto.wp.pl/ford-6062003012195457c">Ford</a> sprzedał za 2,3 mld dolarów luksusowe, brytyjskie marki <a href="https://moto.wp.pl/jaguar-6062003021079681c">Jaguar</a> i Land Rover indyjskiej firmie motoryzacyjnej - Tata Motors. Co zmieniło się w Jaguarze, odkąd rządzi tam biznesmen, Ratan Tata? Pytaliśmy o to Tadeusza Jelca, stylistę od 19 lat projektującego wnętrza limuzyn tej luksusowej, brytyjskiej marki.
Tata jest największym w Indiach producentem pojazdów i numerem dwa na indyjskim rynku aut osobowych. Jaguar i Land Rover zatrudniają około 16 tysięcy pracowników w fabrykach w West Midlands i Mersyside.
Ford kupił Jaguara w 1989 roku za 2,5 mld dolarów i Land Rovera w 2000 roku za 2,7 mld dolarów. W ciągu następnych lat poniósł straty. Postanowił więc pozbyć się obu marek i skoncentrować na walce o pozycję na macierzystym rynku i osiągnięciu długotrwałych zysków w USA. Brytyjskie związki zawodowe zgodziły się na sprzedaż marek Hindusom, którzy zapewnili, że inwestycje w obie marki traktują, jako długoterminowe i są świadomi ich brytyjskich korzeni.
Zdaniem analityków obie marki wymagają wielomilionowych inwestycji w ciągu najbliższych pięciu lat, by mogły skutecznie konkurować na rynku, a Jaguar przestał przynosić straty. W ciągu 10 lat od kupna Ford zainwestował w Jaguara około 10 mld dolarów.
Tata Motors jest częścią największego w Indiach prywatnego konglomeratu – Tata Group. W ubiegłym roku osiągnął 7,2 mld dol. obrotów. Liczy na znaczne ich zwiększenie po rozpoczęciu sprzedaży w Indiach najtańszego na świecie auta osobowego - Nano. Na kupno Jaguara i Land Rovera Tata Motors zapewnił sobie pożyczkę w wysokości 3 mld dol.
Prezes koncernu, Ratan Tata w ostatnich latach dokonał najbardziej spektakularnych przejęć. Za 8 mld dolarów objął kontrolę nad jednym z największych producentów stali na świecie – firmą Corus. Wcześniej Tata Tea kupiła brytyjskiego producenta herbaty Tetley.
Ratan Tata zaczynał karierę jako pracownik indyjskiej firmy motoryzacyjnej Mahindra, która została przemianowana na "Tata Sons". W 1991 roku został jej prezesem i zdynamizował rozwój konglomeratu, który liczy obecnie 99 firm – w tym najbardziej znane: Tata Steel i Tata Motors.
Co zmieniło się w firmie Jaguar pod rządami nowego, hinduskiego właściciela? Zobacz wywiad z Tadeuszem Jelcem!