Tarcze wymieniać czy toczyć?
Przy wymianie klocków hamulcowych może pojawić się problem z tarczami hamulcowymi. Zostawić je w takim stanie jakim są, wymienić na nowe, czy może przetoczyć? Niestety, na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
Jak zwykle w takich przypadkach postępowanie należy uzależnić od stanu danego elementu.
Decyzja, kiedy wymieniać klocki hamulcowe, jest bardzo prosta i nawet niezbyt doświadczony kierowca potrafi odróżnić dobry klocek od zużytego. Natomiast z tarczami hamulcowymi jest już nieco gorzej.
Grubość tarcz jest bardzo różna i waha się (w samochodach osobowych) od 10 mm do 28 mm, więc o prawidłową ocenę stanu tarcz może być trudno. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10323/tarcze-hamulcowe-1-b.jpeg',375,500) ) |
| --- | Grubsze tarcze wcale nie mają większej trwałości, gdyż niezależnie od grubości, zużycie dopuszczające je do dalszej eksploatacji nie może być większe niż 1 mm na stronę. Np. jeśli nowa tarcza ma grubość 19 mm, to minimalna grubość tarczy wynosi 17 mm. Używanie tarczy poniżej dopuszczalnej grubości jest niedozwolone i bardzo niebezpieczne.
Zużyta tarcza szybciej się nagrzewa (nawet do 500 st.C) i nie jest w stanie odprowadzić dużych ilości ciepła. W efekcie znacznie szybciej dochodzi do przegrzania hamulców, a więc utraty skuteczności hamowania. Często dzieje się to w najmniej odpowiednim momencie (np. podczas zjazdu z góry). Cienka tarcza jest również bardziej narażona na pęknięcia.
Gdy grubość tarczy jest powyżej minimum, można ją dalej używać. Wówczas przy wymianie klocków zaleca się przetoczenie jej powierzchni, aby usunąć nierówności powstałe podczas współpracy ze starymi klockami.
Założenie nowych klocków do starej, nierównomiernie zużytej tarczy może spowodować, w pierwszej fazie użytkowania, mocne nagrzewanie się hamulców. Wynika to z ciągłego ocierania się klocka o tarczę.
Toczenie tarcz zaleca się również, jeśli tarcza jest skorodowana. Należy pamiętać, że po toczeniu, grubość musi być większa niż minimalna, a powierzchnia pozbawiona wżerów. Grubość materiału, który możemy zebrać jest niewielka, więc taka operacja w praktyce jest dość rzadko możliwa.
Tarcze o przebiegu np. 50 tys. km mają nierówności i zużycie tak duże, że po przetoczeniu nie uzyskamy wymiaru minimalnego.
Częstym uszkodzeniem tarcz jest ich skrzywienie (zwichrowanie). Objawia się ono nieprzyjemnymi drganiami na kierownicy po lekkim naciśnięciu hamulca już przy prędkości około 70 - 120 km/h. Do takiej usterki może dojść nawet w przypadku nowych tarcz, jeśli nastąpi gwałtowna zmiana temperatury (np. wjechanie w kałużę przy mocno rozgrzanych tarczach) lub podczas intensywnej (np. sportowej) eksploatacji. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10323/tarcze-hamulcowe-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Dalsza jazda z tak uszkodzonymi tarczami jest bardzo uciążliwa, gdyż oprócz znacznego pogorszenia komfortu jazdy, w wyniku dużych drgań, następuje przyspieszone zużycie całego zawieszenia.
Takie tarcze można jednak skutecznie naprawić. Wystarczy je przetoczyć, najlepiej bez demontażu. Usługa taka jest nieco droższa (100- 150 zł za dwie tarcze) niż klasyczne toczenie na tokarce, ale zapewnia nam 100-procentową pewność, że usuniemy bicie. Ponadto w niektórych samochodach demontaż tarczy jest kosztowny i pracochłonny, ponieważ wymaga rozebrania całego zawieszenia.
Na szczęście w większości samochodów wymiana tarcz hamulcowych jest czynnością bardzo prostą i zajmuje niewiele więcej czasu niż sama wymiana klocków. Koszt wymiany tarcz wraz z klockami waha się od 80 do 150 zł. Ceny tarcz są bardzo zróżnicowane. Tarcze niewentylowane, do popularnych modeli kosztują od 30 do 50 zł za sztukę, natomiast wentylowane o dużej średnicy nawet 500 zł.
Przed podjęciem decyzji o toczeniu tarcz warto się dowiedzieć ile kosztują nowe tarcze. Może się okazać, że za tą samą cenę, albo niewiele drożej można kupić nowy komplet. A nowa tarcza jest zdecydowanie lepsza od przetoczonej.
Marka i model | Cena w ASO (zł/za sztukę) | Cena zamiennik (zł/za sztukę) |
---|---|---|
Fiat Punto II 1.2 | 96 | 80 |
Honda Civic 1.4 '96 | 400 | 95 |
Opel Vectra B 1.8 | 201 | 120 |
Autor: Grzegorz Burda