Trwa ładowanie...
Moto Target
05-04-2016 16:23

Tarcze hamulcowe o wysokiej skuteczności: warto w nie zainwestować?

Tarcze hamulcowe o wysokiej skuteczności: warto w nie zainwestować?Źródło: zdjęcie producenta
d3deswf
d3deswf

W ciągu ostatnich 10 lat na rynkach Unii Europejskiej wzrosła popularność tarcz hamulcowych o wysokiej wytrzymałości. Na czym polega ich budowa i czy warto w nie zainwestować?

Otwierając dowolny katalog z częściami do układów hamulcowych natrafimy na podzespoły o zwiększonej efektywności działania - zwykle są to tarcze z perforacjami lub z nacięciami. Warto pamiętać, by nie traktować automatycznie nacięć i perforacji jako oznak wysokiej skuteczności tarcz. W powszechnej opinii panuje przekonanie, że nawiercane tarcze są także wzmacniane. Jest to błąd - samo nawiercenie da jedynie lepsze odprowadzanie ciepła, nie wzmocni jednak struktury tarczy.

Wzmocnione komponenty to przede wszystkim wytrzymalsze stopy metali. W dalszej kolejności wchodzi również idealne wyważenie, a dopiero w następnych perforacja i nacięcia. O miano wzmocnionej tarczy hamulcowej może starać się tylko odlew wykonany z wysoką troską o jakość, po przejściu wszystkich etapów finalnej obróbki.

Użytkownicy często skarżą się na bicie kierownicy spowodowane zwichrowaniem tarczy. Przyczyn tego zjawiska jest wiele – w przeszło połowie przypadków winne nie są tarcze hamulcowe. Z drugiej jednak strony bardzo dużo zależy od tego, jak odporne na temperaturę i mechaniczne obciążenie są tarcze. Dlatego też ważne jest, by podczas zakupu nie kierować się wyłącznie ceną.

W praktyce proces produkcji tarcz hamulcowych podzielić możemy na dwa etapy: przygotowywanie stopu żeliwa oraz wykonanie odlewu wysokiej jakości. Potem następuje finalna obróbka. Dosyć często producenci tanich tarcz nie zwracają uwagi na niedoskonałości odlewów, przekazując je do kolejnego etapu – wyważania i szlifowania. Co więcej, nabywca gotowego wyrobu nie ma możliwości zobaczyć na pierwszy rzut oka ukrytych usterek, kupując komponenty "wysokiej jakości". Defekty produkcji pojawiają się dopiero później, w trakcie zwyczajnej, drogowej eksploatacji – przedwczesne zwichrowanie a także szybkie lub nierówne zużycie.

d3deswf

Źródło: Brakestock.pl/Mototarget.pl

ll

d3deswf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3deswf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj