Trwa ładowanie...
04-04-2013 15:45

Tak sprawdzisz stan opon

Tak sprawdzisz stan oponŹródło: Materiały prasowe
d1xlhg4
d1xlhg4

O ile sprawdzanie głębokości bieżnika u wielu kierowców stało się już nawykiem, to szersze kontrolowanie opon jeszcze na dobre nie zadomowiło się w świadomości kierujących. Dowiedz się, jak sprawdzić jakość ogumienia i co ci grozi, gdy je zaniedbasz.

Statystyki wypadków przeprowadzane przez Policję pokazują, że np. w 2011 r. stan techniczny pojazdu był przyczyną 80 wypadków drogowych, w których zginęło 5 osób, a rannych zostało 97 osób. Przyczyną ponad połowy tych wypadków były braki w oświetleniu, a kolejnych 22,5 proc. niesprawność układu hamulcowego. Trójkę najczęstszych przyczyn tych wypadków zamykają właśnie braki w ogumieniu (16,3 proc.). Rannych z tego powodu zostało wówczas 25 osób. Liczby te może i nie są wysokie, ale w większości sytuacji można było łatwo uniknąć wypadków.

Wiek opony
Jak sprawdzić wiek opony? Na boku opony znajduje się napis DOT, a po nim cyfry. Ostatnie 4 cyfry tego kodu to wyznaczenie daty produkcji opony. Np. DOT J3EX 4208 to opona wyprodukowana w 42 tygodniu 2008 roku.

- Wszystkim klientom pytającym o podstawowe zasady używania opon mówimy, aby nie używali ogumienia, które liczy sobie więcej niż 10 lat - mówi Filip Fischer, kierownik działu obsługi klienta Oponeo.pl - Na takich oponach oczywiście da się jeździć, ale podróżowanie na nich niesie ze sobą duże ryzyko.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Głębokość bieżnika, kontrola ciśnienia i stanu opon

Oprócz sprawdzania głębokości bieżnika bardzo ważna jest też regularna kontrola ciśnienia. Najlepiej co dwa tygodnie. Trzeba także regularnie sprawdzać stan techniczny opony (wygląd bieżnika), ale i auta. Pamiętaj, że minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika to 1,6 mm. W przypadku opon letnich warto jednak zmienić opony, gdy bieżnik ma głębokość 3 mm, bo już wtedy ogumienie ma znacznie ograniczone osiągi. Bieżnik opony zimowej traci swoje właściwości też na poziomie 3, a często nawet 4 mm. Ciśnienie opon najlepiej sprawdzać rano lub po minimum 30-minutowym postoju. Dla każdego samochodu producent podaje, jakie jest odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach.

d1xlhg4

Nawet jeśli nie kontrolujesz regularnie stanu opon, to postaraj się obejrzeć je dokładnie, gdy jeździsz z dużymi obciążeniami. Ważne jest też, aby sprawdzić stan ogumienia w momencie podejrzenia uszkodzenia, np. po otarciu boku opony, najechaniu na jakiś przedmiot, krawężnik lub dziurę w jezdni. Dlaczego? Silne uderzenie opony o krawężnik, albo krawędź dziury może spowodować zerwanie osnowy opony, czyli osłabienie jej szkieletu. W miejscu takiego uszkodzenia pojawia się bąbel, który może pęknąć w czasie jazdy i spowodować gwałtowny spadek ciśnienia w oponie, a w konsekwencji utratę panowania nad pojazdem.

(fot. Thinkstock)
Źródło: (fot. Thinkstock)

Co sprawdzić przy samodzielnym przeglądzie opon?

Sprawdź, czy w bieżniku opony nie zalegają kamienie. Możesz je usunąć, ale tylko nieostrym narzędziem. Skontroluj oponę pod względem uszkodzeń eksploatacyjnych. Zbadaj, czy powierzchnia opony jest wolna od ciał obcych (np. gwoździ), czy nie jest przecięta lub nie ma ubytków w budowie, czy nie jest rozerwana. Przyjrzyj się, czy bieżnik i każdy inny element opony pozostają na swoim miejscu i mają odpowiedni wygląd, czy opona nie ma wybrzuszeń i nieregularności i, przede wszystkim, czy bieżnik opony zużywa się równomiernie.

d1xlhg4

Jak się objawiają problemy z oponami? W przypadku uszkodzeń eksploatacyjnych wskazówką dla kierowców może być ściąganie auta na boki lub drżenie kierownicy. Najczęstszą przyczyną uszkodzeń eksploatacyjnych jest niewłaściwy poziom ciśnienia w oponach, nieprawidłowy montaż opon, zły dobór i montaż felg. Przecięcia, uszkodzenia przez środki chemiczne i oleje, odseparowanie bieżnika, rozwarstwienia gumy od razu dyskwalifikują oponę z dalszej eksploatacji. Pamiętaj, żeby nie naprawiać opon samodzielnie. Jeśli zauważyłeś jakąś nieprawidłowość udaj się do zakładu wulkanizacyjnego na profesjonalny przegląd opon.

(fot. Thinkstock)
Źródło: (fot. Thinkstock)

Sprawdź oponę pod względem uszkodzeń fabrycznych

Źródłem uszkodzeń fabrycznych jest wadliwy proces produkcyjny. Do nich zaliczyć też można wszelkiego rodzaju ciała obce znajdujące się w nowych oponach. Takie uszkodzenia można sprawdzić w ruchu. Zwróć uwagę czy toczenie opon powoduje mocne wibracje, hałas, drżenia kierownicy (objawy niejednorodności opony), zwiększone zużycie paliwa. Objawem niejednorodnie wykonanej opony jest też tendencja do znoszenia samochodu w prawo lub w lewo.

d1xlhg4

Podczas postoju należy sprawdzić czy są trudności z wyważeniem opony, czy bieżnik opony, łożyska i elementy zawieszenia nienaturalnie szybko się zużywają - są to objawy niewyrównoważenia opony, które powinien zaobserwować wulkanizator lub mechanik. Niezauważone uszkodzenia fabryczne i eksploatacyjne opon prowadzą często do konieczności wymiany opon czy elementów zawieszenia auta, a w skrajnych wypadkach do niebezpiecznego pęknięcia opony w trakcie jazdy.

sj/tb/sj

d1xlhg4
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1xlhg4
Więcej tematów