Tajemnice klocków hamulcowych - jak to zrobiono?
Z czego zrobiony jest shim? Do czego służy międzywarstwa? Jakie znaczenie w produkcji ma tzw. fine blanking? Jeśli te pojęcia nic nam nie mówią, to znaczy, że warto uzupełnić swoją wiedzę o klockach hamulcowych. To jedne z najważniejszych elementów wpływających na nasze bezpieczeństwo w czasie jazdy samochodem.
Nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich niespodziewanych wydarzeń, które mogą nas spotkać podczas podróży. Gdy tuż przed maskę auta wyskoczy jakieś zwierzę, refleks oraz czujność mogą nie wystarczyć, jeśli auto nie jest w pełni sprawne i wyposażone w niezawodne podzespoły.
Serwisując samochód z reguły skupiamy się na dobrze widocznych czy też szeroko reklamowanych elementach budowy auta takich jak ogumienie, olej silnikowy, czasem amortyzatory. Nasze „cztery kółka” składają się jednak z tysięcy innych części. Jedną z najważniejszych z nich są klocki hamulcowe.
Na początek warto zapoznać się bliżej z budową tego elementu, który ukryty w zacisku, dba o nasze bezpieczeństwo podczas każdej podróży. Wiedza w tym zakresie pozwoli nie tylko na dobór najlepszej części pod kątem naszych potrzeb, ale może również przynieść wymierne oszczędności finansowe związane z wyborem produktu w rozsądnej cenie, który wolniej się zużywa.
- Płytka nośna – wytwarzana metodą dokładnego cięcia, tzw. fine blankingu. Gwarantuje to wysoką powtarzalność wymiarów, swobodną pracę klocka w zacisku i bezproblemowy montaż.
- Shim – metalowy element pokryty dwustronnie specjalną warstwą ochronną, która tłumi drgania i zapobiega piszczeniu przez cały okres eksploatacji klocków. W produktach słabszej jakości stosuje się powszechnie zamiennik w postaci tańszej i gorszej jakości warstwy z masy polimerowej. Ma to niestety bezpośredni wpływ na komfort użytkowania.
- Materiał cierny – podstawowy element klocków hamulcowych. Skład mieszanki jest najpilniej strzeżoną tajemnicą każdego producenta. Coraz częściej do produkcji wykorzystuje się ekologiczne materiały cierne, pozbawione metali ciężkich i niebezpiecznych włókien, co ma bezpośredni wpływ na zmniejszenie ilości oraz inwazyjności wydzielanego pyłu.
- Międzywarstwa – doskonały izolator termiczny o grubości około 2 mm, który zabezpiecza zacisk hamulcowy przed przegrzaniem. W rezultacie hamulce funkcjonują znacznie lepiej. Co więcej, tłumi ona również znaczną część drgań powstających w układzie hamulcowym. Brak międzywarstwy powoduje najczęściej oderwanie materiału ciernego od blachy nośnej.
- Klej – łącznik pomiędzy płytką nośną a międzywarstwą. Najlepiej, gdy oparty jest na dyspersji wodnej (rodzaj procesu chemicznego), bez dodatków rozpuszczalników organicznych.