Tajemnica indiańskiej strzały
Któż z miłośników motoryzacji może nie kojarzyć znaku firmującego samochody wytwarzane w zakładach Skoda Auto? Mało kto jednak zastanawiał się nad tym, skąd w logo czeskiej marki wzięła się charakterystyczna strzała.
Wszystko wskazuje na to, że inspiracją znaku firmowego były naścienne reliefy wyobrażające głowę Indianina. Zdobiły one pracownie wszystkich urzędników wyższego szczebla koncernu. Wiele źródeł utrzymuje także, że inż. Emil Skoda z jednej z podróży powrócił wspólnie z wiernym towarzyszem wypraw - Indianinem, pełniącym teraz funkcję służącego-dobrego ducha domu.
W każdym razie, w roku 1922 został rozpisany konkurs na nowoczesne logo dynamicznie rozwijającego się i przezwyciężającego poważny kryzys (głównie dzięki zakupowi poważnych pakietów akcji przez francuski koncern zbrojeniowy Schneider i rodzimy Żivnobank) przedsiębiorstwa.
Reszta to jedynie spekulacje. Autorstwo znanego nam znaku przypisuje się raz rzeźbiarzowi nazwiskiem Otto Gutfreund, kiedy indziej jednemu z dyrektorów handlowych, czy głównych konstruktorów koncernu. 15 grudnia 1923 o 8.00 rano zarejestrowano równolegle dwa znaki firmowe, nieznacznie się od siebie różniące. Pierwsza "uskrzydlona strzała" posiadała pięć piór i napis Skoda u dołu, druga - trzy pióra i brak napisu, więc formę znaną powszechnie. Obydwa projekty otrzymały ochronę prawną i w pierwszej kolejności - w wykonaniu na ciemnoniebieskim tle, zdobiły parowe lokomotywy.
Na chłodnice samochodów, przez kilka lat po przejęciu wytwórni Laurin & Klement, wspólnie ze stylizowanym napisem tej marki, trafiały nieco odmienne emblematy - owalne z secesyjnym krojem liter „SKODA”. Stanowiły one rodzaj łagodnego przejścia od znaku firmowego przejętej marki do ujednolicenia własnego w całej ofercie produkcyjnej koncernu. Autorstwo owalnego logo historia stara się przypisać samemu genialnemu Alfonsowi Mucha, ale brak na to jednoznacznych dowodów.
Wracając do opatentowanych wzorów "uskrzydlonych strzał", ich symboliczny wydźwięk był w założeniach następujący: krąg opisywał wszechstronność produkcji i jej ogólnoświatowy zasięg, skrzydło - rozmach rozwoju, strzała - szybkość produkcji, a "oko" - przezorność i czujność. Mimo stosowania na chłodnicach samochodów logo owalnego, okrągłe występowało w dokumentacji technicznej, a także w materiałach promocyjnych i reklamowych.