Trwa ładowanie...
wiadomości
10-11-2006 14:29

Szybsza od Bugatti Veyron! - Ultima GTR720

Szybsza od Bugatti Veyron! - Ultima GTR720
d2xqs7l
d2xqs7l

Dane techniczne oraz możliwości Veyrona były znane kilka lat przed rynkowym debiutem. Bolid z miejsca stał się obiektem kultu. Pierwsze testy dowiodły, że jego osiągi faktycznie zawstydzają resztę pojazdów dopuszczonych do ruchu. Ledwie minął rok od premiery Bugatti, a już za plecami urósł mu godny konkurent! Wspaniały owoc brytyjskiej motoryzacji - Ultima GTR - w bieżącym roku odnotowała trzy rekordy świata w kategorii przyśpieszenia i hamowania. W pokonanym polu zostało Ferrari Enzo, Porsche Carrera GT, McLaren F1 LM, Pagani Zonda, a także słynny... Bugatti Veyron!

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Z pozoru różnice wyglądają na niewielkie. Czas rozpędzania Ultimy do 160 km/h wynosi 5,3 sekundy, a więc jest lepszy od rezultatu Veyrona o jedyne 0,2 sekundy. Dla owładniętego manią osiągów posiadacza brytyjskiego superauta to woda na młyn. Czujne spojrzenie w lusterko i ujrzenie tracącego dystans Bugatti... | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10977/ultima-gtr-03.jpeg',550,440) ) |
| --- | Któż nie mruknąłby wówczas z szelmowskim uśmiechem: "Hasta la vista, Baby"...

d2xqs7l

Może więc w przyśpieszeniu do "setki" napędzana na tylną oś Ultima będzie musiała uznać wyższość czteronapędowego konkurenta? Kolejne zaskoczenie. Veyron - mimo obiecywanych przez producenta 2,5 sekundy - w teście renomowanego magazynu Autocar potrzebował na sprint całe 2,8 s. Natomiast oficjalnie odnotowanym rezultatem Ultimy jest 2,6 s! Warto wspomnieć, że rekordowe czasy uzyskał Richard Marlow, pełniący funkcję... dyrektora Ultima Sports!

| | Ultima GTR720 | Bugatti Veyron |
| --- | --- | --- |
| moc | 720 | 1001 |
| masa | 990 | 1980 |
| vmax | 370 | 407 |
| cena (EUR) | 75000 | 1100000 |
| 0-100 (s) | 2,6 | 2,8 |
| 0-160 (s) | 5,3 | 5,5 |
| Hamowanie 160-0 (s) | 3,6 | 4,2 |
| 0-160-0 | 9,4 | 9,9 | Za kierownicą Ultimy trudno pozostać niezauważonym. Specjalistom z Leicester udało się przygotować jedno z najbardziej ostentacyjnych nadwozi wszechczasów. Wydatne zderzaki, maska umieszczona tuż nad asfaltem oraz dominująca nad całością kabina pasażerska. Nie trzeba wielkiej wyobraźni, by nasunęła skojarzenia z kokpitem samolotu myśliwskiego... Za plecami kierowcy wygospodarowano wiele miejsca na przedział silnikowy. Jego zwieńczeniem jest potężny spojler wykonany z karbonu. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10977/ultima-gtr-21.jpeg',550,412) ) |
| --- | To jednak nie koniec atrakcji! Najmniejsze nawet wdepnięcie pedału gazu wiąże się z przenikliwym bulgotem ośmiu cylindrów.

d2xqs7l

Jednostka napędowa prawdziwie sportowego bolidu mogła zostać wyprodukowana tylko i wyłącznie z USA. Projekt widlastego silnika Chevroleta pochodzi z czasów, gdy uważano, iż moc uzyskuje się dzięki pojemności skokowej, a nie skomplikowanym rozwiązaniom. Z niebagatelnych 6.3 litra udało się wykrzesać 720 KM oraz 800 Nm. Jak przystało na amerykański silnik, zapotrzebowanie na paliwo jest olbrzymie. Nic dziwnego, skoro mieszankę przygotowują gaźniki z potężnymi gardzielami. Dzięki potężnemu momentowi obrotowemu samochód rozpędza się równym tempem od startu, aż do odcięcia zapłonu na szóstym biegu, co następuje przy 370 km/h. Przełożenia skrzyni biegów z Porsche okazały się zbyt krótkie, jak na możliwości silnika. Po zmianie przekładni Veyron mógłby się z pewnością czuć zagrożony również w kategorii prędkości maksymalnej...

WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII

Tajemnicą sukcesy Ultimy jest znikoma masa. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10977/ultima-gtr-10.jpeg',550,440) ) |
| --- | Karoseria zbudowana w oparciu o włókna szklane i karbon trafia na rurowy szkielet. Warto zaznaczyć, iż całość zaprojektowano oraz przygotowano z zapasem pozwalającym utrzymać w ryzach nawet do 1000 KM! Z pewnością Ultima pobije więc kolejne rekordy... Do wnętrza nie trafiły jakiekolwiek udogodnienia. Podłogę wyłożono blachą, a podróżni zasiadają w wyczynowych fotelach, do których przypinają się wielopunktowymi pasami. Nad głową rozciągają się budzące zaufanie rury klatki bezpieczeństwa. Deskę rozdzielczą tworzy zaledwie kilka wskaźników oraz przycisków. Klimatyzacja oraz odtwarzacz CD są dostępne za dopłatą. Ciasnota w kabinie uniemożliwiała montaż dźwigni zmiany biegów w podłodze - umieszczono ją po stronie drzwi. Nie ulega wątpliwości, że drakońska dieta opłaciła się. Auto gotowa do jazdy waży jedynie 990 kg! Przy mocy 720 KM stosunek mocy do masy wynosi 1,39 kg/KM. Natomiast jeden koń spod maski Veyrona musi zmagać się niemal z dwoma kilogramami!

d2xqs7l

Znalazło to również odbicie w skuteczności hamulców. Wentylowane tarcze o średnicy 12.5" oraz czterotłoczkowe zaciski AP Racing pozwalają zatrzymać Ultimę ze 160 km/h w jedyne 3,6 sekundy. Dodatkowo kierowca może regulować rozkład siły hamowania między tylną a przednią osią, co przydaje się na śliskiej nawierzchni. Nie zwalnia to jednak od ostrożności w dozowaniu gazu. Potężny moment obrotowy potrafi bez skrupułów zerwać przyczepność tylnych kół o wymiarach 335/30/ZR/18 i w mgnieniu oka obrócić samochód jak dziecięcą zabawkę... W skrajnej sytuacji nie przyjdzie z odsieczą ani ABS, ani inne układy kontroli stabilności i przyczepności.

Ultima GTR, jak przystało na sportowy samochód z Wielkiej Brytanii, jest dostarczana w zestawie do samodzielnego montażu. Trafiają do niego wszelkie niezbędne elementy. Prace sprowadzają się do skręcenia części na wzór instrukcji. Producent zapewnia, iż na narzędzia nie będą kosztowały więcej niż 200 funtów. Zmniejszona ilość czynności konstrukcyjnych w manufakturze pozwoliła wyraźnie ograniczyć koszta. Zakup Ultimy wiąże się z wydatkiem zaledwie 75.000 euro! Nawet po przeznaczeniu kilku dodatkowych tysięcy na tuning silnika i opcjonalne wyposażenie, będzie to stanowiło poniżej 10% ceny Veyrona.

następne »
Źródło: następne »

Motoryzacja lubi zaskakiwać. Nierzadko okazuje się, że proste, niemal toporne rozwiązania okazują się skuteczniejsze od lat wielkich nakładów, projektów i lat badań. Prawie 5% różnice między osiągami Ultimy a Veyrona mogą się z pozoru wydawać się niewielkie. Jak powszechnie wiadomo, prawie robi wielką różnicę...

Łukasz Szewczyk

d2xqs7l
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xqs7l
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj