Szybkość w czeskim aucie
Świetnie dopracowany model Rapid przez wiele sezonów tworzył środek oferty marki ŠKODA. Dziś historycy motoryzacji zgodnie zaliczają go do najlepszych europejskich konstrukcji samochodów klasy średniej lat 30. XX wieku.
Wspólnie z modelami Popular, Favorit i Superb, Rapid budował kompleksowo odnowioną, ultranowoczesną i zunifikowaną rodzinę pojazdów marki ŠKODA. I - jak się wkrótce okazało - także bestsellerową. Wsparty na centralnej ramie rurowej, napędzany poprzez wahliwe półosie, z lekką i sztywną karoserią dostarczaną w wielu wykonaniach, ponadto doskonale wykończony, podobnie jak pozostali członkowie rodziny, skutecznie stawiał czoła najbardziej renomowanej, europejskiej konkurencji.
W roku 1938 w gamie modelu Rapid bocznozaworową jednostkę napędową SV zastąpiono nowoczesnym, górnozaworowym silnikiem OHV o objętości 1558 ccm. Niedługo później rozpoczęto prace nad widocznym na zdjęciach prototypem. Miał on ostatecznie przeistoczyć się w kolejną, najbardziej prestiżową odmianę nadwoziową gamy Rapid - aerodynamiczny samochód autostradowy. Planowana sieć czechosłowackich autostrad, zainspirowała konstruktorów do budowy wersji przystosowanej do możliwie sprawnego pokonywania odległości w nowych warunkach drogowych. Pierwszy prototyp aerodynamicznego Rapida ukończono jeszcze w roku 1938. Zwracał na siebie uwagę obniżonym i wydłużonym nadwoziem o zaokrąglonych kształtach, zakrytych wnękach kół tylnych i czołowych szybach ustawionych "w strzałkę".
Całkowicie przeorganizowane wnętrze, zaskutkowało odczuwalnym obniżeniem środka ciężkości pojazdu i poprawą jego prowadzenia. Przy niezmienionej technice, przyrost parametrów dynamicznych był wyraźny. Produkcję tej odmiany Rapida planowano rozpocząć w roku 1939. Do lutego tego roku zbudowano kilka kolejnych prototypów, które - mimo wielu chętnych do ich zakupu - konsekwentnie poddawano intensywnym badaniom, także w tunelu aerodynamicznym. W marcu tego roku, gdy do Czechosłowacji wkroczyli Niemcy, projekt został wstrzymany.
Zadeklarowanym przyszłym nabywcom aerodynamicznych Rapidów nie było pisane zasiąść za ich sterami i pognać w dal siecią czechosłowackich autostrad. Wiele lat później w czeskich zakładach powstał jednak inny prototyp szybkiego auta.
W latach 80. zakładano, że zwieńczeniem nowej gamy produktowej będzie godny kontynuator tradycji modeli 110R oraz Garde/Rapid - czyli Favorit z nadwoziem coupe. Zaawansowane badania trzynastu prototypów podstawowej odmiany hatchback w roku 1985, umożliwiły w kolejnym sezonie rozpoczęcie prac nad widoczną na fotografiach wersją nadwoziową. Zarys sylwetki tego modelu, podobnie jak znana z wykonania seryjnego odmiana hatchback, powstał w pracowniach włoskiego studia Bertone. Linie nadwozia wyszły spod ręki doskonałego stylisty Marca Dechampa, wnętrze skomponował Eugenio Pagliano. Były to jednak szkice typu skin lines, zwieńczone makietą odmiany w skali 1:4.
Pozostałe prace przebiegały już w dziale rozwoju marki w rodzimej Mladá Boleslav, pod kierownictwem inż. Jaroslava Kindla. W roku 1986 komplet dokumentacji został przekazany do filii w Kvasinach, w której w maju 1987 roku zakończono montaż prototypu. Studium zwracało uwagę znacznie mocniej pochyloną, w porównaniu z wersją hatchback, szybą czołową, obniżoną linią dachu, niezwykle efektownie zamaskowanymi słupkami środkowymi i klamkami oraz drzwiami pozbawionymi ram okiennych. Technicznie, prototyp odpowiadał podstawowemu wykonaniu Š781 Favorit.
Ten bez wątpienia najbardziej oryginalny projekt programu rozwojowego modelu Favorit, przez chwilę miał szansę na produkcję seryjną w Kvasinach. ŠKODA Favorit Coupé w piękny sposób wpisałaby się w przebogate tradycje produkcji w tym miejscu sportowych odmian samochodów ŠKODA, zapoczątkowanych w roku 1958 modelem 450.
Niestety, decyzja o produkcji seryjnej została najpierw przesunięta w czasie na lata 1991-1993, a następnie anulowana. Jednostkowy prototyp można dziś podziwiać w zbiorach muzeum firmowego marki.
tb/