Trwa ładowanie...
14 grudnia 2006, 16:36

Szósty zmysł

Szósty zmysł
d4e9jhk
d4e9jhk

Technologia ta umożliwia komunikację pomiędzy pojazdami bez udziału kierowcy. System korzysta z bezprzewodowej sieci, która zapewnia możliwość wymiany takich danych, jak pozycja pojazdu i prędkość jazdy. Analizując te dane może zapobiec wypadkom poprzez przekazanie sygnału ostrzegawczego o potencjalnym zagrożeniu.

Inżynierowie GM zaprezentowali system V2V na przykładzie modeli Cadillaca, Saaba, Opla i Chevroleta w centrum testowym w niemieckim ośrodku w Dudenhofen.

Zalety nowej technologii na przykładzie kilku częstych sytuacji drogowych:

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11243/szostyzmysl1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | 1. Inny samochód stoi na drodze pojazdu
System ostrzega kierowcę o samochodzie stojącym na pasie jazdy np. w wyniku awarii. Nawet jeśli pojazd nie znajduje się na pasie jazdy samochodu i nie powoduje bezpośredniego zagrożenia, system informuje o tym kierowcę odpowiednimi symbolami jeszcze przed nawiązaniem kontaktu wzrokowego, aby wiedział on o potencjalnie niebezpiecznej sytuacji, np. o obecności pieszych na poboczu.

  1. Ostrzeżenie o awaryjnym hamowaniu Włączanie świateł awaryjnych w sytuacji gwałtownego hamowania, na przykład w przypadku zbliżania się do zatoru drogowego, jest stosowane już od dawna i zostało zalegalizowane kilka lat temu. W międzyczasie wprowadzono również w samochodach produkowanych seryjnie „pulsujące światła hamulcowe”, które szybko migają, gdy kierowca gwałtownie zahamuje.
  1. Możliwość kolizji Inna sytuacja, która mogłaby wydarzyć się nie tylko w korku, ale i na zwykłej, wiejskiej drodze bez pobocza: inny samochód zatrzymał się lub jedzie bardzo wolno, co stanowi potencjalne zagrożenie dla nadjeżdżających kierowców. Dzięki technologii V2V kierowca nadjeżdżający tym samym pasem otrzymuje ostrzeżenie o zagrożeniu. W miarę zbliżania się kolejnego samochodu, tylne światła stojącego pojazdu także migają coraz szybciej, a nadjeżdżający kierowca otrzymuje sygnał dźwiękowy i wibracyjny. Ma wówczas czas na wykonanie odpowiedniego manewru uniku lub hamowania.
  1. Martwy punkt/zmiana pasa System wspomagania zmiany pasa ostrzega kierowcę o samochodzie jadącym w jego martwym punkcie, co nabiera szczególnego znaczenia przy coraz większym ruchu drogowym na drogach wielopasmowych. Sygnał wizualny uruchamia się, jeśli w polu niewidocznym w bocznym lusterku jedzie inny samochód. Po odpowiedniej stronie samochodu włącza się wówczas dioda umieszczona w przednim słupku. System wydaje mocniejszy sygnał, jeśli kierowca stworzy sytuację większego zagrożenia, np. włączając kierunkowskaz sygnalizujący zamiar zmiany pasa. Dioda zaczyna migać oraz włącza się dodatkowa wibracja fotela kierowcy po odpowiedniej stronie. System uwzględnia również prędkość obu pojazdów: im szybciej jedzie wyprzedzający pojazd, tym szybciej włącza się ostrzeżenie.
  1. Ostrzeżenie o samochodzie uprzywilejowanym Kiedy kierowca słyszy syrenę, czasem trudno mu określić, z którego kierunku nadchodzi sygnał, szczególnie w ruchu miejskim. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11243/szostyzmysl2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- |Często zagłusza ją radio w samochodzie, a wielu kierowców nie wie, czy i w jaki sposób powinno ustąpić drogi pojazdowi uprzywilejowanemu. Dzięki technologii V2V kierowca nie tylko zna położenie i kierunek jazdy pojazdu uprzywilejowanego, ale także słyszy takie polecenia jak „Zjedź na prawo!” czy „Zrób miejsce pomiędzy drugim a trzecim pasem!” Może to oszczędzić cenne minuty w sytuacjach awaryjnych, zapewniając przewożonemu pacjentowi lepsze szanse na uzyskanie szybkiej pomocy medycznej.

  1. Ostrzeżenie o robotach drogowych Każdy kierowca zna taką sytuację: koszony jest pas rozdzielający, a służby drogowe jak zawsze podjęły stosowne środki bezpieczeństwa – kilkaset metrów za kosiarką jedzie samochód z ostrzegawczym znakiem drogowym. Jednak często nieuważny kierowca i tak w niego wjedzie, powodując groźny wypadek. Można tego uniknąć, jeśli samochód ze znakiem ostrzegawczym będzie nadawał sygnał, np. o treści: „Lewy pas zamknięty. Zjedź na prawo.” Długotrwałe roboty drogowe można również sygnalizować odpowiednimi ograniczeniami prędkości przesyłanymi kierowcy na całej długości robót.
  1. Ostrzeżenie o skrzyżowaniu Skrzyżowania ze słabą widocznością bez sygnalizacji świetlnej mogą być szczególnie niebezpiecznie, ponieważ kierowcy nie zachowują wystarczającej ostrożności lub nie są w stanie dostrzec się w odpowiednim czasie. Dzięki technologii V2V samochody komunikują się, jeszcze zanim będą dla siebie widoczne, co umożliwia szybkie zaalarmowanie kierowców o grożącej kolizji. Mają oni wówczas czas na zahamowanie lub wykonanie innego manewru. Jeśli nie można w ten sposób uniknąć wypadku, system V2V mógłby samoczynnie wyhamować jeden lub oba pojazdy.
d4e9jhk

Autor: (mp)

|

|
| --- |

d4e9jhk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4e9jhk
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj