Szmit: za kilka tygodni wstępna ocena planu budowy dróg krajowych
Za kilka tygodni ministerstwo infrastruktury i budownictwa ma przedstawić wstępne wyniki prac nad optymalizacją budowy dróg krajowych i autostrad w Polsce oraz informację o dofinansowaniu Krajowego Funduszu Drogowego - poinformował wiceminister Jerzy Szmit.
W miniony piątek po raz pierwszy obradował powołany w tym ministerstwie zespół, który - jak powiedział Szmit - zajmuje się oceną technologii, ale też prawa związanego z całym procesem budowy dróg w kraju, w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023.
"Myślę, że na koniec marca, raczej na początku kwietnia, będziemy mogli już pokazać propozycje. To będą propozycje ustawowe, propozycje zmiany rozporządzeń, propozycje zmiany norm wykonawczych" - powiedział Szmit PAP w sobotę w Łomży (Podlaskie), gdzie brał udział w wyjazdowym posiedzeniu klubu parlamentarnego PiS.
Dodał, że w tym samym czasie będzie przedstawiona informacja o możliwościach dofinansowania Krajowego Funduszu Drogowego. Z tego funduszu finansowane są głównie inwestycje na drogach krajowych w Polsce. "Nie tak szybko" - odpowiedział pytany, czy również wtedy będzie ogłoszona nowa lista inwestycji, które będą w programie budowy dróg.
Wiceminister dodał, że chodzi o to, by przed podejmowaniem decyzji o budowie dróg, móc ocenić, ile naprawdę będzie to kosztować. "Wszyscy eksperci to podkreślają, wszyscy się zgadzają, branża zgadza się, że my w Polsce budujemy za drogo, jeśli chodzi o budownictwo drogowe" - powiedział Szmit.
Jedną z propozycji w ramach optymalizacji kosztów ma być np. - jak to określił - katalog budownictwa mostowego. Wyjaśnił, że chodzi o wypracowanie uniwersalnych, powtarzalnych projektów do realizacji, bo to rozwiązania tańsze.
"Dzisiaj jest taka sytuacja, że każdy most projektowany na przebiegu drogi ekspresowej czy autostrady jest projektowany na nowo, indywidualnie. Chcemy wprowadzić typowe projekty, tak jak w budownictwie jednorodzinnym. Jest katalog projektów, to szalenie uprości budownictwo, to też przyspieszy budowanie" - powiedział Szmit.
Dodał, że rozważenia wymaga też kwestia, czy zostawiać przy budowie dróg, tzw. trzeci wolny pas, bo podraża to koszty inwestycji. "Też padła taka propozycja i będziemy to rozważać, czy rzeczywiście trzeba zostawiać trzeci, rezerwowy pas w sytuacji, gdy - powiedzmy - na przestrzeni 30 lat raczej prognoza ruchu nie wskazuje, że będzie taka potrzeba" - dodał.
Ograniczenia kosztów mają też być związane z budową np. ekranów akustycznych czy przejść dla zwierząt.
Klub PiS przyjął w Łomży stanowisko ws. przyspieszenia prac nad kluczową w Podlaskiem drogą - trasą S61 Via Baltica. Trwają przygotowania do budowy. Szmit powiedział PAP, że na razie zapewnione jest finansowanie tej drogi na odcinku od granicy państwa z Litwą do Szczuczyna.
"Musimy na nowo zbilansować cały program budowy dróg krajowych, pozostawiony przez poprzedników. Zakładał, że koszt całego programu to 207 mld zł, a po tej stronie finansowania jest 107 mld zł" - powiedział Szmit.
Zapewniał, że zarówno trasa S61 jak i planowana droga S19 na podlaskim odcinku (z Białegostoku w stronę Lublina) - jak to ujął - "nie są zagrożone", bo są ważne z punktu widzenia spójności komunikacyjnej kraju. Przyznał, że w kwestii S19, zaawansowanie prac przygotowawczych, środowiskowych, zwłaszcza na odcinku Białystok-Lublin, jest małe, a prace te są "trudne".
Po posiedzeniu klubu Szmit powiedział dziennikarzom, że w 2016 r. ruszy program likwidacji na drogach miejsc niebezpiecznych. Remontowanych będzie kilkadziesiąt takich miejsc, modernizowane też będą drogi powiatowe w ramach wcześniej przyjętych programów. "To wszystko ma doprowadzić do tego, że obszar polski północno-wschodniej, Łomży, Podlasia, przestanie być obszarem wykluczonym komunikacyjnie. To naprawdę jest możliwe, jeżeli będziemy konsekwentnie realizowali nasz program, a będziemy go realizowali" - dodał.