Szkło prawdę ci powie. Jak czytać oznaczenia na samochodowych szybach?

Samochodowe szyby oznaczane są w charakterystyczny sposób, który dla laika stanowi jedynie ciąg losowych znaków. Każdy z nich kryje jednak w sobie ważne informacje, które mogą okazać się pomocne np. podczas zakupu auta używanego i oceny jego bezwypadkowości.

Obraz
Źródło zdjęć: © Autokult.pl | Aleksander Ruciński
Aleksander Ruciński

W większości przypadków oznaczenia samochodowych szyb znajdziemy w jednym z ich dolnych rogów. Na szczycie kolumny znaków pierwsze miejsce zajmuje zazwyczaj nazwa producenta pojazdu lub samej szyby. W kolejnym rzędzie umieszczony jest okrągły symbol z literą E oraz towarzyszącą jej cyfrą. To znak homologacyjny szyby różny w zależności od kraju produkcji. W pojazdach niemieckich będzie to symbol "E1".

Z prawej strony, na wysokości symbolu „E”, umieszcza się informację DOT z numerem, za którym kryje się konkretna fabryka wytrwarzająca szyby oraz symbol AS z numerem mówiącym o typie szyby – np. AS2 – szyba hartowana.

Przejdźmy do kolejnego rzędu zapoczątkowanego symbolem 43R – znajdziecie go na większości samochodowych szyb. 43R z rozwinięciem to nawiązanie do regulaminu homologacji europejskiej komisji gospodarczej wraz ze wskazaniem konkretnego regulaminu i homologacji. Np. 43R-009007.

Większość kierowców najbardziej powinno zwrócić uwagę jednak na ostatni rząd z cyfrą lub cyframi i niewielkimi, czarnymi kropkami. Dzięki nim dowiemy się, w którym roku oraz miesiącu wyprodukowano daną szybę. Liczba to rok produkcji – np. 8-2008 lub 16 – 2016. Kropki oraz ich położenie oznaczają natomiast miesiące.

Jeśli kropki znajdują się przed cyfrą to data produkcji mieści się w granicach od stycznia do czerwca, a gdy umieszczono je za cyfrą – od lipca do grudnia. Dla przykładu: 5 kropek przed cyfrą 6 oznaczać może, że szyba została wyprodukowana w maju 2016 roku.

Warto o tym pamiętać podczas zakupu auta używanego. Sama wymiana szyby nie musi być równoznaczna z powypadkową historią, ale gdy oznaczenia wskazują, że szyba jest młodsza niż samo auto, powinniśmy wzmóc czujność. Poważne kolizje prawie zawsze wiążą się bowiem z koniecznością wymiany szklanych elementów pojazdu.

Wybrane dla Ciebie
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Voge SR 1 ADV - SUV wśród 125 cm3
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Harley-Davidson Street Bob - kupujesz silnik, reszta jest w gratisie
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła
Test: Honda GB350S - prostota znów się sprawdziła