Szkło prawdę ci powie. Jak czytać oznaczenia na samochodowych szybach?
Samochodowe szyby oznaczane są w charakterystyczny sposób, który dla laika stanowi jedynie ciąg losowych znaków. Każdy z nich kryje jednak w sobie ważne informacje, które mogą okazać się pomocne np. podczas zakupu auta używanego i oceny jego bezwypadkowości.
W większości przypadków oznaczenia samochodowych szyb znajdziemy w jednym z ich dolnych rogów. Na szczycie kolumny znaków pierwsze miejsce zajmuje zazwyczaj nazwa producenta pojazdu lub samej szyby. W kolejnym rzędzie umieszczony jest okrągły symbol z literą E oraz towarzyszącą jej cyfrą. To znak homologacyjny szyby różny w zależności od kraju produkcji. W pojazdach niemieckich będzie to symbol "E1".
Z prawej strony, na wysokości symbolu „E”, umieszcza się informację DOT z numerem, za którym kryje się konkretna fabryka wytrwarzająca szyby oraz symbol AS z numerem mówiącym o typie szyby – np. AS2 – szyba hartowana.
Przejdźmy do kolejnego rzędu zapoczątkowanego symbolem 43R – znajdziecie go na większości samochodowych szyb. 43R z rozwinięciem to nawiązanie do regulaminu homologacji europejskiej komisji gospodarczej wraz ze wskazaniem konkretnego regulaminu i homologacji. Np. 43R-009007.
Większość kierowców najbardziej powinno zwrócić uwagę jednak na ostatni rząd z cyfrą lub cyframi i niewielkimi, czarnymi kropkami. Dzięki nim dowiemy się, w którym roku oraz miesiącu wyprodukowano daną szybę. Liczba to rok produkcji – np. 8-2008 lub 16 – 2016. Kropki oraz ich położenie oznaczają natomiast miesiące.
Jeśli kropki znajdują się przed cyfrą to data produkcji mieści się w granicach od stycznia do czerwca, a gdy umieszczono je za cyfrą – od lipca do grudnia. Dla przykładu: 5 kropek przed cyfrą 6 oznaczać może, że szyba została wyprodukowana w maju 2016 roku.
Warto o tym pamiętać podczas zakupu auta używanego. Sama wymiana szyby nie musi być równoznaczna z powypadkową historią, ale gdy oznaczenia wskazują, że szyba jest młodsza niż samo auto, powinniśmy wzmóc czujność. Poważne kolizje prawie zawsze wiążą się bowiem z koniecznością wymiany szklanych elementów pojazdu.