Szklany problem
Szyby samochodowe są narażone na uszkodzenia. Wystarczy uderzenie kamyka i mogą nadawać się do wymiany. Niektóre pęknięcia pojawiają się też bez widocznej przyczyny. Wielu kierowców zadaje sobie wówczas pytanie: naprawiać szybę, czy od razu wymienić na nową? A jeśli tak to czy kupować drogą oryginalną w ASO, czy może znacznie tańszy zamiennik.
Od kilkunastu lat szyby czołowe, tylne i niektóre boczne są klejone do nadwozia, a nie mocowane na uszczelce. Plusem takiego rozwiązania jest zmniejszenie zawirowań opływającego powietrza i zwiększenie wytrzymałości nadwozia. Minus stanowi kłopotliwa wymiana i większe narażenie szyby na uszkodzenia z racji przenoszenia obciążeń.
Najczęściej wymienia się uszkodzone szyby przednie. Bardzo często zniszczenia jest uderzenie kamienia, które w większości przypadków można skutecznie naprawić. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/10256/szyba-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeśli zauważymy takie uszkodzenie, należy jak najszybciej je naprawić. Zwlekanie może doprowadzić do pojawienia się pęknięcia oraz do głębokiego zabrudzenia szczeliny, więc nawet po naprawie ślad będzie mocno widoczny. Jeśli brak czasu lub inne okoliczności nie pozwalają nam na szybką naprawę, to uszkodzone miejsce należy zakleić taśmą bezbarwną, aby do środka nie przedostawały się zanieczyszczenia.
Zdarza się, że szyba pęka, choć nie widać uszkodzeń mechanicznych. Przyczyn takiej sytuacji może być kilka. Są nimi np. niesolidnie wykonana naprawa blacharska i powodująca zmniejszenie wytrzymałości karoserii. Szyba może pęknąć podczas wjeżdżania na krawężnik lub po wpadnięciu kołem w większą dziurę. Uszkodzenie szyby może wynikać z naprężeń termicznych pojawiających się głownie latem i zimą. W lecie pęknięcie może wystąpić podczas mycia rozgrzanego nadwozia zimną wodą, natomiast w zimie przy nagłym skierowaniu gorącego nadmuchu na zimną szybę.
W kilkuletnich samochodach szyby mogą pękać z zupełnie innej przyczyny. Jest nią korozja podszybia, która powoduje, że w niektórych miejscach klej nie przylega do nadwozia, a to z kolei powoduje powstanie dodatkowych naprężeń. Przyczyną pękania szyb może być także niewłaściwy montaż lub uszkodzenie krawędzi szyby podczas montażu, które z czasem może przerodzić się w pęknięcie. Naprawa pękniętych szyb w wielu przypadkach nie zdaje egzaminu, gdyż jest tylko kwestią czasu, kiedy pęknięcie się powiększy.
Jeśli szyby nie da się już uratować, przed zakupem nowej warto zorientować się, co oferuje rynek. Do popularnych modeli samochodów zamienników jest dużo i są one w przystępnej cenie. Koszt szyby do większości aut nie powinien przekroczyć 400 zł. Do tego należy doliczyć około 100 - 150 zł za wymianę. Nie ma się co obawiać o jakość takich szyb, ponieważ ci sami producenci (Sekurit, Pilkington) produkują szyby na pierwszy montaż dla firm wytwarzających samochody. Szyby w ASO różnią się od „podróbek” tylko znakiem firmowym producenta i oczywiście znacznie wyższą ceną. Jeśli jednak mamy przednią szybę ogrzewaną (Ford, Renault)
i nadal chcemy mieć taką, to niestety niezależnie gdzie ją kupimy, musimy liczyć się z wysokimi kosztami. W zamienniku taka szyba jest droższa od zwykłej dwa, a nawet trzy razy.
Wymianę szyby należy zlecić specjalistycznemu serwisowi. Nie jest to czynność skomplikowana, ale do prawidłowego montażu potrzebne są praktyka i odpowiednie narzędzia. Przy wymianie szyby warto zdecydować się także na nowe uszczelki, ponieważ stare po ponownym montażu mogą powodować nieprzyjemne świszczenie podczas jazdy. Niestety koszt oryginalnych uszczelek może być porównywalny z ceną szyby. Alternatywą są uszczelki uniwersalne, znacznie tańsze, ale gorzej wyglądające.
*Marka i model * | Cena zamiennika (zł) | *Cena w ASO (zł) * | |
---|---|---|---|
VW Golf IV | 350 (Sekurit) 300 (NordGlass) 330 (Pilkington) | 687 (z uszczelką) | |
Opel Vectra B | 270 (Sekurit) 230 (NordGlass) | 514+300 uszczelka | |
Autor: Grzegorz Burda