Trwa ładowanie...
16-01-2013 13:29

Systemy xDrive szczególnie przydatne zimą

Systemy xDrive szczególnie przydatne zimąŹródło: zdjęcie producenta
d32v4m1
d32v4m1

BMW xDrive oraz Mini ALL4 to technologie napędu wszystkich kół stosowane w pojazdach tych marek. Optymalizują one trakcję, poprawiają stabilność na śliskich nawierzchniach oraz zwiększają zwinność w zakrętach.

System napędu na 4 koła wprowadzono w 1985 r. w serii 3. Nawet wtedy układ kierowania mocy na obie osie służył nie tylko do zoptymalizowania trakcji, ale też zwiększenia dynamiki jazdy w zakrętach. Taka zasada jest również podstawowym kryterium funkcjonowania technologii BMW xDrive.

W modelach xDrive BMW nadal wykorzystuje zalety tylnego napędu. W szybko pokonywanych zakrętach moc trafia przede wszystkim na koła tylnej osi. Układ jest w pełni zintegrowany z systemem kontroli stabilności jazdy w ramach systemu Integrated Chassis Managament, co oznacza, że oprócz prędkości obrotowej kół układ uwzględnia również dane dostarczane przez układ dynamicznej kontroli stabilności, jak kąt skrętu kół, położenie pedału gazu oraz przyspieszenie poprzeczne.

W przeciwieństwie do tradycyjnych układów 4x4, które reagują na poślizg koła, xDrive potrafi z wyprzedzeniem zidentyfikować tendencje do występowania podsterowności lub nadsterowności na podstawie danych przekazanych przez DSC i zapobiec im poprzez odpowiednią dystrybucję siły napędowej - na przykład jeśli istnieje prawdopodobieństwo utraty przyczepności przednich kół i wystąpienia podsterowności, system przekazuje więcej mocy do tylnych kół, w rezultacie czego auto pokonuje zakręt z większą precyzją.

d32v4m1

W modelach X1 oraz X3 system xDrive może zostać połączony z układem Performance Control, który dodatkowo potęguje dynamiczne właściwości jezdne BMW, choćby poprzez selektywne przyhamowanie tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu oraz zwiększenie mocy silnika. Pozwala to w spontaniczny i precyzyjny sposób pokonać ciasny łuk. Uruchomienie hamulców zapobiega poślizgowi tylnego wewnętrznego koła, natomiast przekazanie większej mocy do tylnego zewnętrznego koła zwiększa sterowność podczas zmiany kierunku jazdy.

Rozdział siły napędowej jest jeszcze bardziej adaptacyjny w modelach X6, X5 M i X6 M, które zostały doposażone w układ Dynamic Performance Control. Jest on zintegrowany z tylnym mechanizmem różnicowym. Oprócz zmiennego rozdziału siły napędowej pomiędzy koła przedniej i tylnej osi rozdziela on również moment obrotowy w odpowiednich proporcjach pomiędzy tylnymi kołami, co poprawia precyzję kierowania i stabilności toru jazdy podczas dynamicznego pokonywania zakrętów.

W momencie wykrycia tendencji do nadsterowności system xDrive redukuje moc przekazywaną do tylnych kół, natomiast układ Dynamic Performance Control dodatkowo narażone na działanie siły odśrodkowej - do tylnego koła po wewnętrznej stronie zakrętu. Wszelkie tendencje do podsterownych zachowań samochodu są tłumione w odwrotnym procesie: xDrive redukuje moc przekazywaną do przednich kół, natomiast układ Dynamic Performance Control optymalizuje stabilność poprzez przekazanie momentu obrotowego do tylnego zewnętrznego koła. Dynamic Performance Control steruje rozdziałem mocy pomiędzy kołami tylnej osi nawet w obliczu nagłej zmiany obciążenia lub podczas hamowania silnikiem, co zapewnia doskonałą trakcję i stabilność również wtedy, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu w zakręcie.

Źródło: BMW

ll/moto.wp.pl

d32v4m1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d32v4m1
Więcej tematów