System recyklingu
Cel: w roku 2015 rzeczywisty poziom odzysku ma wynosić 95% masy każdego pojazdu.
Wspólne wykorzystanie uzupełniających się kompetencji grup RENAULT, SITA i INDRA oraz współpracujących z nimi partnerów, ma umożliwić osiągnięcie celu zakładającego 95% odzysku w stosunku do łącznej masy pojazdu w 2015 roku (zobacz schemat), na możliwie jak najkorzystniejszych warunkach ekologicznych i ekonomicznych. Ich wspólną ambicją jest zwiększenie powtórnego użycia surowców i materiałów przy zastosowaniu obecnych technologii oraz opracowywanie nowych technologii, zwłaszcza w zakresie recyklingu surowców zawartych w pojazdach wycofanych z eksploatacji. Obecna sytuacja, wynikająca ze wzrostu cen surowców, sprzyja dalszemu angażowaniu się w działania w tym kierunku. Już dziś należy zacząć dążyć celu zakładanego na rok 2015.
Jego osiągnięcie powinno być efektem ściślejszej współpracy pomiędzy wszystkimi podmiotami z tego sektora oraz z branży motoryzacyjnej. Dlatego właśnie powstał nowy projekt i rozpoczęto jego realizację.
Renault: zobowiązanie podjęte w ramach programu Renault eco² i świadomość znaczenia ochrony środowiska
Renault, jako producent samochodów świadomy swoich zadań w dziedzinie ochrony środowiska oraz odpowiedzialności, od roku 1995 realizuje politykę ekologiczną na szczeblu międzynarodowym, która uwzględnia pełny cykl życia pojazdu od projektu do wycofania z eksploatacji. Strategia firmy wyraża się poprzez program Renault eco². We wszystkich dziedzinach grupa dąży do połączenia aspektów ekologicznych i ekonomicznych, aby postęp przynosił korzyści jak największej liczbie użytkowników. Ta sama zasada już dziś powinna mieć zastosowanie także w dziedzinie odzysku i recyklingu produktów wycofanych z eksploatacji.
Od ponad 10 lat Renault projektuje pojazdy w taki sposób, żeby po wycofaniu z eksploatacji nadawały się do łatwego demontażu i do odzysku. W ten sposób grupa przyczyniła się w istotnym stopniu do powstania pierwszych sieci recyklingu tworzyw sztucznych na wysokim poziomie technicznym, przy których pracowali wspólnie inżynierowie marki, firmy recyklingowe oraz dostawcy. Samochody, które uzyskały znak Renault eco² zawierają co najmniej 5% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. W przypadku Laguny III, najnowszego modelu, który dopiero opuścił taśmy produkcyjne i pojawił się w sprzedaży w październiku 2007 roku, zawartość takich tworzyw osiągnęła poziom 17% (35 kg), co daje ponad sto różnych części z tworzyw.
Nowy etap wprowadzania w życie zobowiązań
Obecnie firma wkracza w nowy etap realizacji projektów i współpracy partnerskiej na całym świecie, aby przyspieszyć uruchamianie kolejnych przedsięwzięć w zakresie odzysku surowców i materiałów z produktów wycofanych z eksploatacji oraz rozwijać wszelkie nowe rodzaje działalności gospodarczej, związanej ze środowiskiem. Udziały w JV ma objąć jedna z istniejących spółek Renault dedykowana do obsługi projektów w dziedzinie ochrony środowiska, która będzie działać pod firmą Renault Environnement.
Źródło: [
]( http://www.carfocus.pl )