Trwa ładowanie...
14 listopada 2013, 13:20

System odłączania cylindrów już w trzech silnikach Audi

System odłączania cylindrów już w trzech silnikach AudiŹródło: zdjęcie producenta
d2ht0wf
d2ht0wf

Innowacyjny system odłączania cylindrów Audi znajduje zastosowanie w kolejnej jednostce - W12 COD nowego A8L. Wcześniej dostępny był w motorach 1,4 TFSI COD i 4,0 TFSI COD.

Technika cylinder on demand (COD) jest bardzo uniwersalna - można ją zastosować zarówno w jednostkach czterocylindrowych z wtryskiem bezpośrednim, w silniku V8 TFSI a także w 12-cylindrowym motorze wolnossącym. W każdym z nich, na wyższych biegach, od niskich do średnich obciążeń oraz niewielkiej i średniej prędkości, system automatycznie odłącza połowę cylindrów do momentu, dopóki kierowca nie doda więcej gazu. W aktywnych cylindrach sprawność wzrasta, gdyż optymalne punkty ich pracy przesuwają się w kierunku wyższych obciążeń.

Proces przechodzenia w różne tryby pracy jest ledwo wyczuwalny. W modelach 8-cylindrowych aktywne łożyska silnika w dużym stopniu kompensują wibracje, zaś system redukcji hałasu Audi Noise Cancellation zmniejsza niepożądane odgłosy wytwarzając w fazie odłączonych cylindrów odpowiednie przeciwdźwięki. Zależnie od modelu stosuje się albo jedno albo oba z tych rozwiązań.

W jednostce 1,4 TFSI COD system odłącza drugi i trzeci cylinder, w przypadku silnika 4,0 TFSI - drugi, trzeci, piąty i ósmy. Odłączenie powoduje dezaktywację wtrysku i zapłonu. Tzw. elementy krzywkowe, przesuwane przez napędzane elektromagnetycznie trzpienie na wałku rozrządu, zamykają zawory. Wcześniej komory spalania napełniane są jednak czystym powietrzem, by zmniejszyć ciśnienie w cylindrach. W jednostce W12 (500 KM) zastosowano specjalny wariant techniki COD - tutaj zawory pozostają otwarte. System najpierw dezaktywuje wtrysk i zapłon we wszystkich zaworach lewego rzędu, tak, że silnik pracuje jako 6-cylindrowiec. Zanim temperatura w katalizatorze obniży się, cylindry lewego rzędu są znowu aktywowane, a prawego - dezaktywowane. W dłuższym cyklu oba rzędy cylindrów są na przemian aktywne i nieaktywne.

d2ht0wf

Wymiernym wynikiem zastosowania techniki COD jest redukcja zużycia paliwa. Według testów NEDC, w modelach RS 6 Avant i RS 7 Sportback o ok. 5 proc - zamontowany w nich silnik 4,0 TFSI COD (560 KM) zadowala się 9,8 l paliwa na 100 km. W przypadku 1,4 TFSI COD (140 KM) zużywa średnio 4,7 l/100 km. W testach odłączenie cylindrów daje oszczędność ok. 0,4 l/100 km, a przy umiarkowanej prędkości - nawet o 20 proc.

Źródło: Audi

ll/moto.wp.pl

d2ht0wf
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ht0wf
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj