System gaśniczy pod maską
Samochody stały się w ostatnich latach skomplikowanymi urządzeniami, których działanie zależne jest od wielu systemów, układów i instalacji. Ilość elementów w samochodzie i fakt, że większość z nich podczas pracy emituje ciepło, np. klimatyzacja, kolektor wydechowy, elementy instalacji elektrycznej i elektronicznej i wiele innych, powoduje zwiększenie ryzyka pożaru.
Strażacy odnotowali w całej Polsce, w 2012 roku 6726 pożarów samochodów. Jak może dojść do zapłonu? Korek w mieście lub na obwodnicy. Silnik pracuje, nie ma przepływu powietrza, włączają się wentylatory. Klimatyzacja chodzi pełna parą, wszystkie instalacje działają. Temperatura silnika nie przekracza zadanego maximum dzięki układowi chłodzenia. Ale w komorze silnika są miejsca, do których nie dochodzi pęd powietrza z wentylatora. Tam temperatura zaczyna się nadmiernie podnosić. Do zapłonu potrzebny jest jedynie mały element - wada materiału, np. nadmierne zabrudzenie olejem, nieprawidłowo wykonana naprawa lub modernizacja instalacji.
Kiedy już nastąpi zapłon, najpierw pojawia się dym. Widzimy go z kabiny, wysiadamy i w pierwszym odruchu podnosimy maskę, żeby sprawdzić „co się dzieje”. I to jest moment, w którym przegrywamy walkę z ogniem. Dostarczenie dużej ilości powietrza do tlącego się materiału powoduje pojawienie się płomienia.
Do samozapłonu może też dojść po stłuczce lub wypadku. Rzeczywistość pokazuje, że wymagane przepisami posiadanie 1 kg gaśnicy proszkowej nie ratuje właścicieli aut przed stratami. Problemem jest zwykle brak umiejętności posługiwania się gaśnicą. Nieprawidłowe przygotowanie gaśnicy do akcji i przerywane gaszenie, które nie eliminuje ognia. Wielu kierowców w ogóle nie podejmuje akcji gaśniczej, tylko ucieka w panice jak najdalej od samochodu.
Ci, którzy boją się pożaru, mogą wyposażyć samochód w automatyczny system gaszący, działający już w momencie pojawienia się pierwszych płomieni. Montuje się go w miejscach słabo wentylowanych i przy źródłach potencjalnych pożarów - w komorze silnika, przy akumulatorze i skrzynce z bezpiecznikami oraz okablowaniu elektrycznym, przy instalacji we wnętrzu samochodu oraz w nadkolach, by zabezpieczyć koła i hamulce. Jak to działa? Do zbiornika ze środkiem gaśniczym podłączony jest przewód polimerowy, który pęka w miejscu przegrzania i wyrzuca środek wprost na ogień.
Decydując się na konkretne rozwiązanie warto sprawdzić, czy wykorzystywany jest w nim środek gaśniczy gazowy FE-36 (zamiennik halonu 1211) lub pianotwórczy typu AFFF. Zapobiegają one zatarciu wrażliwych mechanizmów i zabrudzeniu wnętrza auta podczas akcji gaśniczej. Dodatkowo gaz FE-36 nie przewodzi prądu, jest nieszkodliwy dla ludzi, bezbarwny i bezwonny. Dzięki niskociśnieniowemu pojemnikowi nie powoduje szoku termicznego gaszonych elementów.
Źródło: Pliszka, producent systemu ALS
tb, moto.wp.pl
Gaśnice samochodowe w atrakcyjnych cenach. Zobacz ofertę!Gaśnice samochodowe w atrakcyjnych cenach. Zobacz ofertę!