Syrena Meluzyna też w wersji Turbo
Syrena ma specjalne miejsce w historii polskiej motoryzacji. Samochód w całości opracowany w naszym kraju nie był ani duży, ani nowoczesny, ale przez lata pokazywał, że polscy inżynierowie też mogą stworzyć proste i praktyczne auto. Nic dziwnego, że informacja o reaktywacji marki przywołała nadzieje na powrót polskiej motoryzacji. Teraz pomysłodawca projektu zapowiada powstanie sportowej Syreny Meluzyny Turbo.
Kanadyjska firma AK Motor stworzyła projekt miejskiego samochodu segmentu B, który ma być produkowany w Polsce. Plany zakładają, że Syrena Meluzyna będzie dostępna w kilku wersjach. Podstawowy model, czyli Meluzyna L ma otrzymać 3- lub 4-cylidnrowy silnik o pojemności do 1,5 l, a jego cena ma wynieść 35 tys. zł. Pośredni model, ma otrzymać 2-litrową jednostkę i kosztować 40-50 tys. zł. Mocniejsza odmiana to już 2,5 lub 3 litry i napęd na obie osie. Teraz dowiadujemy się, że planowana jest jeszcze mocniejsza Meluzyna.
Przyjmując nomenklaturę rodem od Porsche, ponad wersją „S” będzie odmiana Turbo. Za napęd ma odpowiadać 3-litrowy silnik z turbodoładowaniem. Nie są znane nawet przybliżone jego parametry, ani zakładane osiągi samochodu, ale ma to być samochód ekskluzywny. Cena 240 tys. zł za miejskie auto czyniłaby z Syreny Meluzyny Turbo najdroższy taki samochód na świecie. Konkurent Mini i Fiata 500 ma być przede wszystkim samochodem popularnym i praktycznym, a to oznacza miejsce dla 5 osób i duży bagażnik o pojemności 400-440 l.
Arkadiusz Kamiński, założyciel AK Motor i pomysłodawca nowej Syreny ma nietypowy pomysł na produkcję samochodów. Wiedząc, że stworzenie własnej fabryki i linii produkcyjnej jest kosztowne, założył, że Syrena ma powstawać na licencji w istniejących zakładach innych firm. Ambitne plany zakładają, że Meluzyna odniesie sukces nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Jednak sam twórca tłumaczy, że powstanie Syreny będzie możliwe tylko wtedy, jeśli jego firma uzyska wsparcie z państwowego budżetu.
Nadzieje rozbudza też projekt Syrena Sport, który zakłada uczestnictwo polskiej marki w sportach motorowych. Udział w wyścigach miałby promować markę na świecie. Obok własnej serii zawodów, Syrena startowałaby również w innych wyścigach, konkurując z bardziej utytułowanymi markami. Najbardziej ambitnie brzmi plan startu w wyścigu Le Mans.
sj/tb/sj, moto.wp.pl